Idag är maxbeloppet på kontrollavgift, eller böter, för den som tjuvåker i Stockholms kollektivtrafik 1200 kronor. Det räcker inte tycker man på SL som föreslår att man höjer till 1500 kronor. Dels för att avskräcka tjuvåkning och dels för att få in mer pengar.
Kostnaden för att kontrollera biljetter och bötfälla tjuvåkare var förra året 59 miljoner kronor, men under samma period fick man bara in 27 miljoner i inbetalda kontrollavgifter.
Lagförslag vill ha lägre maxavgift än SL
Regeringen jobbar just nu på ett lagförslag som går emot det SL vill, enligt lagförslaget ska kontrollavgift i hela landet vara max 1200, ett lagförslag som SL menar måste ändras. Därför vill SL föreslå att lagen istället skärps. De jämför i ett PM kontrollavgiften för att planka mot böterna för att tjuvfiska där maxbeloppet är 4430 kronor.
SL vill också att den som grips för tjuvåkning flera gånger får högre kontrollavgift, och de föreslår också att kontrollanterna ska få tillstånd att gripa tjuvåkare som vägrar identifiera sig direkt när en giltig biljett inte kan visas upp.
På trafiknämnden den 23 augusti kommer man därför att föreslå två beslut, dels att ansöka till Transportstyrelsen om att höja avgiften och dels att skriva ett yttrande till regeringen om skärp lagstiftning på trafiknämnden.
Fusk för miljoner i kollektivtrafiken
Fusket i kollektivtrafiken år 2015 bedöms uppgå till 3,7 procent. Det motsvarar ett inkomstbortfall för SL på 312 miljoner kronor.