Under 2015 lär grälandet kring Slussen fortsätta, men vissa delar av projektet kommer man att sätta igång med.
Till att börja med kommer renoveringen av Katarinahissen att avslutas. Så snart utgrävningarna av Södermalmstorg är färdiga kommer där att byggas en hållplats för stadsbussar.
Katarinavägen stängs av
Katarinavägen kommer att stängas av för biltrafik under senare delen av 2015. Så småningom kommer även bussar att portas från vägen men cyklister och gående kommer under hela byggtiden att vara välkomna. Avstängningen beräknas vara i fyra år.
Småbåtar kommer under hela 2015 års säsong komma igenom Karl Johan-slussen. Djurgårdsfärjorna kommer efter oktober flyttas några hundra meter längre bort på skeppsbron.
Sist planeras Saltsjöbanan sluta gå ända fram till Slussen. Istället kommer resenärer få ta buss från Henriksdal där det ska byggas en ny station.
Miljödom och genomlysning
Men fortfarande står projektet Nya Slussen och trampar vatten. En hel del återstår innan man kan dra igång på allvar.
– Det pågår just nu en genomlysning av projektet som beräknas vara klar i månadsskiftet januari/februari. Dessutom väntar vi på en miljödom som ska komma i början på året så vi måste få den innan vi kan planera mer i detalj, säger Mårten Frumerie som är avdelningschef på exploateringskontoret i Stockholms stad.
Här kan ni läsa om det senaste nytt om Slussen.