Det är premiär för citybanan under 2017, men redan under torsdagen åkte vi med genom den sex kilometer långa tunneln som ska göra så att tågen går tätare och punktligare. Och som det ser ut nu ligger man väl i tidsplanen.
– Produktionen kommer ju att vara helt klar till sommaren. Sen ska det göras tester med tåg, vi ska prova alla system. Vi har börjat med det, men det kommer ta hela hösten fram till årsskiftet i princip, säger Kjell-Åke Averstad, projektledare för Citybanan vid Trafikverket.
– Sen ska personal utbildas och det ska göras depåer för tåg. I dag är planeringen att trafiken ska starta 9 juli 2017.
Stort uppbåd
Intresset för premiärturen i dag var stort både bland medier, politiker och tjänstemän. Ganska naturligt med tanke på att kostnaden för tunneln beräknas bli ungefär 17 miljarder kronor.
– Det är förmodligen väl värt pengarna. Att inte ha fungerande tågtrafik och järnvägssystem kostar också våldsamt mycket pengar. Det här är ett system som kommer tillföra nästan dubbel kapacitet i den södra delen av Stockholm, där många fel uppstår i dag, säger Anna Johansson (S), infrastrukturminister.
Ska avlasta
Den nya tunneln börjar strax efter stationen Stockholm södra, i en passage under Maria Magdalena kyrka och sedan i en sänktunnel under Riddarfjärden. Sedan fortsätter den via de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan och fram till Tomteboda, där spåren ansluter till dagens befintliga spår.
Framför allt är tanken att pendeltågsspåren vid Stockholm City ska avlasta de andra spåren på Centralen. I dag trängs pendeltåg, fjärrtåg, regionaltåg och godståg på samma spår. Med Citybanan får pendeltågen två egna spår.
Slukhål vid kyrka
Bygget har inte varit problemfritt. Passagen förbi Maria Magdalena kyrka på Södermalm var byggnadstekniskt komplicerad, eftersom man inte sprängt genom berg där utan i stället fått hantera sand och lera. För fyra år sedan uppstod ett slukhål i marken vid kyrkan, och sprängningarna fick stoppas. Men nu har man alltså lyckas färdigställa hela tunneln, och lägga räls hela vägen.
Än så länge kan inte de riktiga pendeltågen köra genom tunneln eftersom det inte finns strömförsörjning till dem. Under testturen färdades i stället våra reportrar på en dieseldriven motorvagn.