Daniel Helldén (MP) och Kristoffer Tamsons (M) är nöjda med att ha fått statliga pengar för att förlänga spårväg city till Centralen. Arkivbild. Foto: TT

Statliga miljoner till spårväg city

Uppdaterad
Publicerad

Spårväg city mellan Kungsträdgården och Djurgården får många miljoner av staten för att hjälpa till att bekosta linjens förlängning fram till Centralen.

Spårvagnslinje 7, eller spårväg city, går egentligen mellan Sergels torg på Hamngatan och Waldemarsudde, men sedan ett år tillbaka vänder spårvagnen vid Norrmalmstorg på grund av renoveringen av Sergels torg.

När markarbetena vid Sergels torg är klara kommer man att börja lägga räls för att förlänga sträckan ända fram till Centralen och det är det arbetet projektet nu fått pengar från Trafikverket för enligt så kallade stadsmiljöavtal.

– Förlängningen skapar en efterlängtad och utökad nytta för fler resenärer i och med kopplingen till tunnelbanan, fjärrtågen och pendeltågen i den framtida Citybanan. Djurgården lockar med sina cirka 15 miljoner årliga besökare fler än de som upplever kinesiska muren, vilket understryker vikten av bra och kapacitetsstark kollektivtrafik på hela sträckan, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd Stockholms läns landsting, i ett pressmeddelande.

Mångmiljonprojekt

Förlängningen kommer totalt att kosta 330 miljoner kronor och det inkluderar både själva förlängningen, nya vagnar och tillgänglighetsanpassade stationer. Det hela finansieras av både Stockholms stad, landstinget och nu alltså även Trafikverket.

Totalt har trafikförvaltningen på landstinget fått 185 miljoner kronor av Trafikverket, en stor del av summan kommer att gå till Spårväg city, men pengarna är beviljade för fyra olika projekt.

Staten kräver motprestationer

För att få pengarna från Trafikverket krävs motprestationer av landstinget och Stockholm stad, bland annat att anta detaljplaner för 1.700 bostäder, förbättra cykeltrafiken på Skeppsbron och skapa nya busskörfält i city.

– Det är mycket glädjande för Stockholm att vi tillsammans med landstinget kan bygga denna viktiga del av Spårväg city. Statens bidrag gör att vi får en effektiv spårförbindelse från Centralen. De motprestationer som stadsmiljöavtalet kräver i form av cykelbanor, bilfri Klarabergsgata och bostäder vid Ropsten gör vi med nöje, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

År 2019 beräknas spårvagnen rulla från Centralen.

Spårväg city – en lång väg mot Centralen

Spårväg city, eller spårvagnslinje 7, som går mellan Waldemarsudde på Djurgården och Sergels Torg, invigdes 2010. Det var mycket kritik mot spårvagnslinjen och en hård debatt, bland annat för att arbetet tog väldigt lång tid, blockerade trafiken och blev väldigt dyrt.

Efter bara några år med spårvagn 7 började de stora renoveringarna av Sergels torg och sträckan kortades.

Enligt ursprungsplanerna skulle den år 2014 gå ända från Hornsberg på Kungsholmen i väster till Djurgården och Ropsten i öster. Istället blev det bara Sergels torg-Djurgården. Arbetet med sträckan Djurgårdsbron-Ropsten är vad man landstinget på sin hemsida kallar ”pausat”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.