I ett brev till skolborgarrådet Olle Burell (S) och socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) utrycker man sin frustration över att det fortfarande inte fungerar med skolskjutsarna, trots att det gått snart 18 månader sedan bolaget Samtrans tog över ansvaret.
Enligt föreningarna FUB Stockholm, Riksförbundet Attention och Autism & Aspergerföreningen händer det att barn blir avsläppta vid fel adress, hos fel föräldrar eller lämnas ensamma ute på gatan. Man beskriver hur barn kommer hem långt efter utsatt tid utan förklaring, långa kötider och att det ibland inte kommer någon bil över huvud taget.
Föreningarna menar att Samtrans inte håller avtalet i grundläggande och väsentliga delar som har en avgörande betydelse för barn och föräldrars vardag.
Stor frustration
Den här bilden bekräftas också i ett mejl till SVT Stockholm från en anställd på Franstorps Verkstäder, en daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning.
Hen beskriver hur det så sent som förra veckan plötsligt kom totalt sex bilar för att hämta två olika personer. Andra exempel handlar om bilar som inte kommer alls. Brevskrivaren beskriver den stora frustration detta innebär för både personal och brukare.
”Fritidssysslor, läkarbesök och annat tvingas numera att planeras utifrån att taxin kanske inte kommer. Det är ju bara för jävligt!”
Samtrans medger brister
Samtrans vd Jan Pelli säger till SVT Stockholm att man erkänner att det finns brister men att man jobbar på att förbättra situationen genom en ständig dialog.
– Vi kommer att intensifiera dialogen för att för att titta på kundens behov, säger Jan Pelli.
Anmälan till DO
Föreningarna som representerar personer med särskilda behov skriver i sitt brev till ansvariga politiker att deras nästa steg blir att kontakta Diskrimineringsombudsmannen och Stockholms stads revisorer. Men har även skickat en anmälan till Skolinspektionen.
Stockholms stads avtal med Samtrans gäller i två år med förlängning på ytterligare ett år om bolaget sköter sig. Enligt de kritiska föreningarna har man förgäves försökt få ett svar från Stockholms stad på frågan vad som händer den första juli 2016 då två år har gått.
Man avslutar sitt brev med frågan ”Varför tillåts en utförare som så tydligt bryter mot avtalet behålla uppdraget?”