”Anders Hanell är ensamstående pappa. Hans färdtjänstbilar är ofta kraftigt försenade, om de ens kommer. Resultat: Anders barn måste själva laga middag och får gå ensamma till träningen.
Daniella Velarde Hermosillas lilla dotter har flera gånger missat viktiga läkartider. Orsaken är att hennes mammas färdtjänsttaxi uteblir. Resultat: ett barn blir utan nödvändig vård.
Jakob Rosenvinds färdtjänstbilar kommer sällan i tid. Han kommer ständigt försent till sitt kuratorsjobb. Resultat: hans klienter får vänta.”
Så inleder Synskadades Riksförbund sitt öppna brev, där man kräver att landstingets trafiknämnd ska ta ansvar för att färdtjänsten ska komma och att kunden ska kontaktas vid en försening.
”Kaos nästan varje dag”
– Det är väldigt allvarligt. Det är katastrofalt. Det är kaos i färdtjänsten nästan varje dag. Man kan inte lita på att bilen kommer i tid eller kommer alls, säger Karin Hjalmarsson, ordförande för Synskadades Riksförbund i Stockholms län.
Sedan det nya färdtjänstavtalet trädde i kraft 1 februari i år har problemen med färdtjänsten i Stockholms län växt lavinartat, menar förbundet.
– Det måste bli någon slags ändring. Vi vill ha en resegaranti som är värt namnet och att man skärper tidspassningen, säger Karin Hjalmarsson.
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är medveten om problemen inom färdtjänsten.
– Det fungerar inte som det ska i dag. Jag har därför fört en dialog med bland annat Synskadades Riksförbund om hur problemen ska lösas, säger han.
Operatörer krävs på vite
Trafiklandstingsrådet vill ställa högre krav på operatörerna som levererar färdtjänst i Stockholms län.
– Vi har ställt högre krav på bland annat punktlighet men operatörer som inte lever upp till det ska kunna krävas betala vite. Trafikförvaltningen för en diskussion med operatörerna i fråga, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till de som dagligen upplever förseningar och inställda transporter?
– Så ska det inte behöva vara. Jag vill se en färdtjänst med hög kvalitet och är villig att kräva förbättringar av bland annat resegarantin.
Kommer du göra det då?
– Det är viktigt men framför allt behöver vi se till att den ordinarie verksamheten fungerar som den ska. Helst ska ju resegarantin inte behövas, säger Kristoffer Tamsons.