• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Trafikborgarrådet vill utöka trängselskatterna

Uppdaterad
Publicerad

Trafikborgarrådet Daniel Helldén håller helt med Trafikverkets analys som presenterades igår om att man måste utöka trängselskatten, men alla håller inte med.

Fler vägsträckor kan komma att beläggas med trängselskatt för att minska trafiken och få in pengar till nya kollektivtrafiksatsningar. Det berättade vi igår.

Enligt en analys som Trafikverket gjort kan vägtullar sättas upp i de östra delarna av Södra och Norra länken, och dessutom kan extra betalstationer placeras ut på innerstadsbroarna Västerbron, Centralbron och vid Slussen. Stockholms trafikborgarråd är inne på samma linje.

Höjningar ligger några år framöver

– Vi vet ju att vi kommer att behöva bredda trängselskatterna i Stockholm, oavsett de statliga förhandlingarna som håller på nu. Trafikverket lade fram en rapport för några veckor sedan som visar att trafiken i storstäderna och då framför allt i Stockholm måste minska med en tredjedel fram till år 2030, och där är trängselskatten en viktig åtgärd för att klara detta, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

När kan en sådan här höjning bli aktuell?

– Det ligger säkert några år framåt, men det kommer att behövas.

”Det finns en smärtgräns”

Men alla håller inte Trafikverket och Helldén. Jessica Rosencrantz (M), vice ordförande i riksdagens trafikutskott menar att det finns en smärtgräns för hur mycket trängselskatten kan höjas.

– I dag fyller trängselskatten en viktig funktion när det kommer till finansiering av infrastrukturprojekt och för att minska trängsel, men det finns en smärtgräns för hur mycket det är rimligt att ta ut av bilisterna i Stockholm. Innan tunnelbanan är utbyggd saknar fortfarande delar av Stockholm goda kollektivtrafikförbindelser och då är bilen helt nödvändig, säger Jessica Rosencrantz.

Hon vill också påminna om att maxgränsen för trängselskatten höjdes 1 januari i år samtidigt som trängselskatt infördes på Essingeleden.

– Ytterligare höjningar måste föregås av stor eftertänksamhet och utformas så att de inte slår mot människors möjlighet att ta sig till och från jobbet, säger Jessica Rosencrantz.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.