”Vi räknar med att vi ska föreslå en ytterligare justering i trängselskatten för regeringen. Vi funderar på både en höjning och en breddning av trängselskatten i Stockholm.”
Så sade regeringens förhandlare H G Wessberg i samband med att det första mötet hölls i den så kallade Sverigeförhandlingen, där kommuner och landsting ska försöka komma överens med staten om vilka väg- och kollektivtrafiksatsningar som man gemensamt ska satsa på.
För Stockholms del handlar det bland annat om ifall Spårväg Syd ska byggas mellan Älvsjö och Flemingsberg och om det ska byggas tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, satsningar som man vill bekosta med utökad trängselskatt.
Vägtullar i Södra och Norra länken
Vid årsskiftet höjdes trängselskatten i Stockholm kraftigt. Men enligt en analys som Trafikverket gjort på regeringens uppdrag, kan trängselskatt införas på flera nya vägsträckor i framtiden.
Vägtullar kan sättas upp i de östra delarna av Södra och Norra länken.
Dessutom kan extra betalstationer placeras ut på innerstadsbroarna Västerbron, Centralbron och vid Slussen.
– Vi skulle då få ett system där vi skulle bli av med en betydande del av köerna och dessutom få en ökad samhällsekonomisk nytta i systemet, säger Peter Huledal, chef för långsiktig planering vid Trafikverkets region Stockholm till SVT Nyheter Stockholm.
Hur mycket pengar skulle en breddad trängselskatt dra in?
– Våra exempel skulle i nutida värde ge intäkter på ungefär fem miljarder kronor, säger Peter Huledal.
Trängselskatt över innerstadsbroarna
Under högtrafik kostar det idag 35 kronor i trängselskatt att åka innanför tullarna.
I framtiden kan en bilist dessutom få betala ytterligare 20 kronor för att köra genom Södra och Norra länken och ytterligare 20 kr för att passera över innerstadsbroarna.
– De här nivåerna gäller i högtrafik. Andra tider på dygnet kostar det mindre. Det här är en styrande skatt utöver de andra kostnaderna man har för att använda bil, säger Peter Huledal.