Kritiska röster höjs nu mot den nya mobiltelefonpolicy som GUB införde i somras. Chaufförerna får inte använda sina mobiltelefoner under arbetspasset, inte ens under väntan vid ändhållplatser, om de inte kliver ut bussen.
– Det är av trafiksäkerhetsskäl, den gamla policyn missbrukades, säger Jan Burström, trafik och personalchef på GUB.
Kan leda till avsked
Enligt policyn så får chaufförerna sämre löneutveckling om de blir påkomna med att bryta reglerna. Och upprepar man sig kan det leda till avsked.
Dessutom uppger en källa till SVT att trafikledningen åker runt och ”spionerar” för att rapportera vidare till ledningen. Det förnekas dock.
– Något sådant förekommer absolut inte. Vi har en GUB-märkt trafikledarbil som används för serviceärenden. Om den personalen ser chaufförer som fingrar på mobilen så rapporterar de förstås det, säger Jan Burström.
Reglerna ogillas av facket
Att man inte får använda mobiltelefon vid körning anses logiskt och okej, men de skärpta reglerna ogillas av anställda. Och facket ställer sig kritiska.
– Jag har viss förståelse för de nya reglerna men tycker att policyn är lite för sträng, säger Mario Sousa, kommunals företrädare.
Klagomålen minskar
Gamla Uppsala Buss uppger att det i dag inte alls kommer in samma mängd klagomål, gällande mobiltelefoner, från kunder som det tidigare har gjort
Mobiltelefonpolicy för bussförare
• Det är inte tillåtet för förare att använda privat mobiltelefon, hörlurar/öronsnäcka eller handsfree ombord på bussen eller vid kundkontakt.
• Kommunikationsradio och arbetstelefon får användas under körning.
• Handsfreeutrustning ska användas
• Endast mottagning av kortare tjänstesamtal får ske
• För vidare samtal/uppringning ska fordonet stannas.