Det är tyst och stillsamt längs järnvägsspåren vid Grillby och till synes ofarligt måhända, ända till tåget kommer farande i hög fart.
På sträckan mellan Enköping och Grillby passerar runt 140 tåg per dygn och är en mycket olycksdrabbad järnvägssträcka, vad viltolyckor beträffar. Här vill Trafikverket uppföra totalt närmare sju kilometer viltstängsel.
– Har man otur kan det bli en akut inbromsning som ger skador både på räls och på hjul som då kan behöva svarvas om, säger Per Högner, projektledare vid Trafikverket.
En miljon per olycka
Mest är det älgar som blir påkörda, men även rådjur drabbas. Kostnaden för en olycka med till exempel en älg uppskattas till en miljon kronor, enligt SJ:s skadestatistik.
– Det som kostar är till exempel reparationer av loken, saneringskostnader av vagnar och ut efter banan och kundförseningskostnader. Det blir väldigt många ringar på vattnet, säger Per Högner.
Olika djurpassager testas
Sträckan Enköping-Grillby blir en av fem teststräckor i Sverige. Men att sätta upp viltstängsel är inte oproblematiskt. Därför planerar Trafikverket att testa fyra olika sorters djurpassager på sträckan. Passager där även människor ska kunna passera.
– Vi vill ha så lite påverkan på naturen, både för djurens skull men även för till exempel jakt och rekreation, säger projektledaren.