– Vi kan konstatera att det är den näst största länsöverskridande pendlingen vi har i Uppsala län. Den största är mot Stockholm och söder ut, men näst störst är västerut mot Västerås, Eskilstuna och Örebro. Det behövs en järnväg för att få ett bättre resande för de som reser den delen, säger Johan Edstav (MP), ordförande i Regionförbundet Uppsala län.
Miljardsatsningar
De satsningar som finns med i Regionförbundet Uppsala län och Mälardalsrådets systemanalys väntas kosta ett flertal miljarder kronor att genomföra, pengar som det enligt Johan Edstav (MP), bör finnas utrymme för i regeringens budget.
– Vi har gjort beräkningar där vi ser att det är fullt realistiskt för regeringen att ge anslag och ge ett uppdrag till trafikverket att verkställa det hela.
”Absolut nödvändiga”
Andra satsningar som finns med i systemanalysen är två nya spår mellan Uppsala och Stockholm, en ombyggnad av Hjulstabron och en kapacitetshöjning på Dalbanan via Uppsala och Sala.
– Det här är fyra stycken prioriteringar som vi ser som absolut nödvändiga för att klara den ökade befolkningen som bosätter sig i Mälardalen, och för att klara det ökade behovet av arbetspendling.