– Vi måste jobba hårt för att hitta en ny partner, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.
På torsdag kväll startar årets upplaga av det svenska VM-rallyt i Värmland och krisstämningen från i fjol är borta. Då hade mildvädret gjort att rallyt riskerade att ställas in. Till slut kördes det, trots protester från världsmästaren Sébastien Ogier, men kraftigt nedkortat.
Tidigare år är det just vinterstatusen som gjort rallyts framtid osäker. I år är det inget problem då vädret har varit bättre och rallyt har flyttats längre norrut och till högre terräng.
Svenska rallyt förlängde i fjol sitt avtal som VM-arrangör med ytterligare tre år, men för framtiden finns det ändå frågetecken kring ekonomin.
Avtalet går ut
Volkswagens chockavhopp i höstas som fabriksstall i VM-serien får konsekvenser för Svenska rallyt. Det tyska bilmärket är huvudsponsor för rallyt, men avtalet går ut efter årets tävling och få tror att det kommer att förlängas.
– Det är osäkert vad framtiden ger. Intresset från Tyskland är ju mindre nu eftersom de själva inte kör VM. Samtidigt är det inte bara Volkswagen som vill sponsra ett svenskt VM-rally, intresset är stort från övriga tillverkare också, säger Olsson.
Så du är lugn för framtiden?
– Lugn är man aldrig förrän man har ett nytt avtal underskrivet. Vi måste jobba hårt, men det finns intresse från flera, säger han.
Världsnyhet
Årets rally bjuder på en världsnyhet då Svenska rallyt som första VM-arrangör kommer att avslutas på den nya serviceplatsen som är förlagd till flygplatsen i Torsby. Det innebär att hela den sista sträckan på rallyt kommer att kunna direktsändas i tv, inklusive målgång och prisutdelning. En spektakulär avslutning.
– Det har varit en dröm i flera år att få till det här. Målsättningen är att dramat och känslorna som svallar ska gå fram till tv-publiken, säger Olsson.
Fyrfaldiga världsmästaren Sébastien Ogier, Frankrike, är största namnet i tävlingen tillsammans med dubbla Svenska rallyt-segraren Jari-Matti Latvala, Finland. Men det kan bli hemmajubel också. Värmlänningen Pontus Tidemand siktar på seger i WRC 2-klassen och har förberett sig noga, bland annat med cirka 50 mils testkörning på tävlingslika vägar i Värmland gångna helgen.
Senaste vinnarna i Svenska rallyt:
2016: Sébastien Ogier, Frankrike, Volkswagen.
2015: Ogier.
2014: Jari-Matti Latvala, Finland, Volkswagen.
2013: Ogier.
2012: Latvala, Ford.
2011: Mikko Hirvonen, Ford.
2010: Hirvonen.
Så körs rallyt:
Torsdag:
20.08 Specialsträcka 1, Karlstad, 1,90 kilometer.
Fredag:
07.59 SS 2, Röjden 1, Sverige/Norge, 18.47 km.
09.06 SS 3, Hof Finnskog, Norge, 21,26 km.
10.20 SS 4, Svullrya, Norge, 24,88 km.
13.20 SS 5, Röjden 2, 18,47 km.
14.27 SS 6, Hof Finnskog 2, 20,6 km.
15.51 SS 7, Svullrya 2, 24,88 km.
17.15 SS 8, Torsby 1, 16,42 km.
Lördag:
08.08 SS 9, Knon 1, 31,60 km.
09.17 SS 10, Hagfors 1, 15,87 km.
10.08 SS 11, Vargåsen 1, 14,27 km.
12.58 SS 12, Knon 2, 31,60 km.
14.17 SS 13, Hagfors 2, 15,87 km.
15.08 SS 14, Vargåsen 2, 14,27 km.
17.45 SS 15, Karlstad 2, 1,90 km.
Söndag:
07.55 SS 16, Likenäs 1, 21,9 km.
09.58 SS 17, Likenäs 2, 21,19 km.
12.18 SS 18 Torsby 2, 16,42 km.