– För de som är ute och kör på vägarna så finns det ganska väl i de centrala och västra delarna av länet. Däremot i norra och östra delarna är det vita fläckar fortfarande. Så det skulle behövas i alla fall en fem-sex snabbladdare till, för att kunna täcka in hela länet, säger Jörgen Persson, klimat- och energistrateg på länsstyrelsen i Värmland.
I dagsläget har bensin- och kraftbolag så kallade snabbladdare, som laddar en bil på knappt 20 minuter, på sex orter i Värmland. Vanliga laddstolpar finns fler av men att ladda vid en vanlig laddstolpe kan ta flera timmar. Och när det gäller östra Värmland är det tomt på snabbladdare. Via satsningen Klimatklivet, som finansieras i statsbudgeten, kan den som vill bygga en laddningsstation söka och få upp till 50 procent av investeringskostnaden i bidrag och de som bygger i Östra Värmland kan komma att prioriteras, för att sätta fart på utbyggnaden.
– Det är viktigt för förtroendet för elfordon, och att det finns möjlighet att ladda längs vägarna när man är ute och kör. Det byggs nya laddningsstationer, men vi ser att det kan gå ännu snabbare och det går snabbare i andra län, säger Jörgen Persson.
Kostnaden avgör
OKQ8 är ett bolag som nu söker bidrag för att sätta upp laddare i öster – i Filipstad, Torsby och preliminärt Karlskoga.
– Vi ser ju att Värmland inte har laddare överallt så vi vill gärna fylla upp de platser som inte finns, säger Stefan Särnehed, vd för OK Värmland.
I Värmland finns runt 270 registrerade elbilar. Kostnaden för en laddningsstation, mellan 300 och 400 000 kronor, gör att OKQ8 inte bygger så många som länsstyrelsen vill se. Samtidigt håller Stefan Särnehed inte med länsstyrelsen om att ytterligare laddare behövs just nu.
– Om man bara ska utgå från det fåtalet bilar som finns i dag så finns inte det behovet. I dag så har vi kanske två-tre laddningar per vecka på våra stolpar och det motiverar inte investeringar i den här storleksordningen, men jag förstår tanken om man ska bygga för framtiden, och det tycker jag vi gör nu, säger Stefan Särnehed.
I Klimatklivet prioriteras även boendeparkeringar.
– Det vi ser som det stora behovet nu är att få till laddningar på boendeparkeringar, vid hyreshus och hos bostadsrättsföreningar, så man har någonstans att ladda elbilen där man bor. Finns det inte laddning där man bor så köper man inte elbil, så enkelt är det, säger Jörgen Persson.