– Tesen är väl att studenter som upplever stora utmaningar i skrivandet i en del fall tar genvägar på olika sätt. De hittar egna strategier att lyckas med sina studier och det är det jag vill veta mer om, säger Camilla Grönvall
I cirka tio år har Camilla Grönvall arbetat med studenters skrivande, bland annat med skrivhandledning där studenter får råd och stöd i det akademiska skrivandet. Det här har väckt hennes intresse för hur studenter hanterar svårigheter och lett till ett femårigt avhandlingsprojekt vid Karlstads universitet.
– Många studenter som kommer hit möter ett krav i skrivandet de inte är beredda på. Många uttalar väldigt tydligt att de inte fått med sig så mycket från grundskolan och gymnasiet som de känner krävs här, säger Grönvall.
”Innehåller flera delar”
Plagiat är den vanligaste typen av fusk vid de svenska lärosätena och Camilla Grönvall menar att det saknas kunskap om hur studenter tänker och arbetar med sin skrivprocess. Hon vill ta reda hur studenter konkret gör när de använder andras texter. Hon undrar bland annat om de mestadels kopierar genom copy-paste eller använder egna ord och formuleringar.
– Jag kommer göra en undersökning som innehåller flera delar, men bland annat kommer jag med en speciell sorts dataprogram, eller tangentloggningsprogram, kunna studera hur en text växer fram i datorn och där kan man bland annat se hur exempelvis stora inkopierade partier kommer in i texten, förklarar Grönvall.
”Kan vara en tillgång”
En pilotstudie hon gjort väcker, tillsammans med tidigare forskning, flera frågor. En handlar om vilket privat stöd studenter får i sitt skrivande av till exempel en hjälpsam mamma eller pappa och nu vill Camilla Grönvall ta reda på i vilken omfattning det förekommer:
– Att ha stöttande resurser med familj eller vänner kan ju vara en tillgång vid studierna men det finns ju en gräns för vad som är ok. Hur mycket får man till exempel hjälpa till med en skrivuppgift som förälder?
Vad är problemet med för mycket hjälp?
– Problemet blir ju att vi som lärare till slut kanske inte vet vem som har skrivit texten som lämnas in och då är det ju inte tillåten hjälp längre, säger Grönvall.