Gabriella Bergs son Hannes Berg, som går i skolan i Karlstad, har flyttat från Lene. Detta eftersom det blev svårt för honom att klara att ta sig till och från skolan.
– Efter att de la ner stationerna blev det väldigt krångligt för mig och då flyttade jag och en kompis in i en lägenhet på Våxnäs, men man saknar väldigt mycket här hemma, säger han.
”Är tvungna”
Frågan om tågstoppen har diskuterats i många år. Vid tidtabellsskiftet i december drogs tågstoppen på Värmlandsbanan mellan Charlottenberg och Karlstad in också också vid hållplatserna Ås, Lerot, Ottebol och Brunnsberg.
– Det är jättetråkigt för varje enskild som drabbas, men för att få en flexibel och bra järnväg för resten av Värmland så är vi tvungna att vidta vissa åtgärder, säger Mikael Dahlqvist (S), ordförande i Värmlandstrafiks styrelse.
Han säger att det handlar om strategiska val som styrelsen gjort.
– Man får väga att nå kommunhuvudorterna frekvent och i någorlunda rimligt i tid mot att några enskilda drabbas, det är alltid prioriteringar, säger han.
Ingen minskad restid
Men trots indragna tågstopp har restiden inte minskat särskilt mycket. Några av tågen har till och med längre restid mellan Charlottenberg och Karlstad med nya tidtabellen.
Gabriella Berg säger att det besked som de fått från Värmlandstrafiks ledning är att det handlar om att minska restiderna mellan Arvika och Karlstad.
– Vi förstår inte det här. Restiderna har ju inte minskat, säger hon.
Enligt Mikael Dahlqvist var inte syftet med att slopa tågstoppen i första hand att minska restiderna utan istället bland annat få mindre förseningar i tågtrafiken.
– Skälet var att få en robust tidtabell, vi vill se investeringar för att framöver få bättre kontinuitet och utrustning på järnvägen.
Så det handlar alltså inte om restider alltså?
– Nej, inte i första hand. Steg två och steg tre möjligtvis när vi får bättre järnväg, säger han.
Får ta bilen i stället
Helena Fhager som bor i Lene säger att kollektivtrafiken är det som är viktigaste att satsa på för att ha en levande landsbygd.
Mikael Dahlqvist säger att de som bosatt sig på de berörda orterna får finna sig i att ta bilen eller annat transportmedel till en annan tågstation där tågen stannar eller till en busshållplats.
– Det är för att kunna säkra upp framtida utvecklingsmöjligheter för i det här fallet järnväg.