Foto: SVT

Pendlare från Eda kritiska mot indragna tåg

Uppdaterad
Publicerad

De som pendlar från Eda kommun till Karlstad med tåg protesterar nu mot den nya tidtabell som togs i bruk före jul.

Kritiken gäller tågförbindelserna både morgon och kväll, vilket enligt resenärerna leder till extremt långa arbetsdagar.

– Under de 20 år som jag pendlat har jag inte haft en tidtabell som är så dålig som den som började tillämpas före jul.

Robert Stenberg bor i Långlanda utanför Charlottenberg. Han har i 20 år pendlat med tåg till arbetet i Karlstad. Idag arbetar han på Myndigheten för skydd och beredskap – MSB.

Han berättar att det är svårt att få ihop arbetslivet.

– Jag har möjlighet till flextid, men med den nya tidtabellen fungerar det inte ändå. Antingen blir mina arbetsdagar för korta eller om jag gör full tid på jobbet, så blir tiden hemifrån extremt lång.

Läs också: Stark kritik mot indragna tågstopp

Fyra timmar till nästa tåg

Det är framförallt tågtiderna från Karlstad på sena eftermiddagar som resenärerna till stationerna Åmotfors och Charlottenberg protesterar emot.

– Missar jag tåget 16.53 från Karlstad måste jag vänta till 20.50, i praktiken fyra timmar innan jag kan ta mig till Charlottenberg.

– Det är tidtabellen för kvällarna som ställer till det för mig. Jag kan komma till Arvika, men inte till Åmotfors där jag bor, tillägger Birgitta Jansson, som arbetar på Karlstads kommun.

– Alternativet är att jag tar bil till Arvika, men det är inte miljömässigt klokt att vara beroende av den, när vi har järnväg. Jag tycker att vi som pendlar från Eda blir diskriminerade.

Kommunalrådet kritisk

De båda pendlarna får medhåll av kommunalrådet i Eda Hans Nilsson (HEL).

– Jag blev överraskad av att det fungerade så här. Vi hade krävt förbindelse med en typ av expressbussar från Eda till Arvika om den nya tidtabellen togs i bruk. Dessutom står det i den trafikförsörjningsplan som vi kom överens med Region Värmland om, att vi skulle ha tretton ankomster och avgångar från kommunen. Idag har vi elva.

Kommunalrådet berättar att man nu kommer att skriva till Värmlandstrafik om detta.

Låg prio för regionaltrafik

Enligt det förslag som togs fram av Värmlandstrafik förra året skulle de tidigare tidtabellerna fortsätta även i år, men efter förhandlingar med Trafikverket blev det indragningar av tider både på morgon och kväll.

– Vi fick inte vår vilja igenom. Trafikverket hävdar att det inte finns plats på spåret, uppger Per Sidetun som är tågchef på Värmlandstrafik.

– Dessutom är den regionala trafiken lägre prioriterad. Både SJ:s snabbtåg till Oslo och godstrafiken går före.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.