Eva är en av dem som anmält sin dotters fall till skolinspektionen. Hennes trettonåriga dotter har inte gått i skolan på en hel termin och Eva anser att hon inte fått det stöd hon behöver. Och över hälften av de anmälningar som kommer in till Skolinspektionen leder till kritik mot skolornas agerande.
– Av de anmälningar som vi får in till skolinspektionen så ser vi väldigt komplicerade elevärenden. Vi ser ett ambitiöst arbete från skolorna, men vi ser också stora brister i hanteringen i förhållande till rådande lagstiftning, säger Elisabeth Malmstedt, enhetschef för anmälningsärenden på Skolinspektionen.
Kommenterar inte enskilda fall
Rektorn på Evas dotters skola vill inte kommentera det enskilda fallet, men påpekar att skolan har tydliga rutiner för hur man ska agera vid signaler om att en elev kan vara i behov av särskilt stöd. Men för Evas dotter har det inte hjälpt. Och så ser det ut på många håll i landet.
Vi har ju träffat personer som upplever att de får stånga sig blodiga för att de upplevet att deras barn med till exempel autism ska få hjälp för att överhuvudtaget kunna gå i skolan. Hur ser ni på det?
– Skollagstiftningen ger ju barnen en rättighet som ska vara oberoende av föräldrarnas förmåga och engagemang, så det är ju inte bra, säger Elisabeth Malmstedt.
Hur tydlig är lagen kring vad skolan ska göra?
– Lagen är tydlig i avseendet hur man ska arbeta, men däremot inte vilka insatser man ska sätta in i det enskilda fallet, utan där ligger skolans kompetens.