Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Enligt dem själva är förbundets uppgift är att arbeta aktivt för att öka taxinäringens anseende och attraktionskraft och att bevaka branschens intressen. När vi ställer frågan om de känt till fusket i branschen när det gäller teoriproven svarar vd:n Claudio Skubla:
– Vi har inte känt till det tidigare, men vi har haft våra aningar och vi har också haft dialog med Trafikverket under årens lopp, om det verkligen är så att det finns fusk och då har vi fått svaret att, nej så är inte fallet.
Trafikverket: Fuskare har kameror i glasögonen
Men när vi träffar Trafikverkets Mikael Stenberg som är ansvarig för teoriproven och visar honom vad som finns på skivan är han säker på sin sak.
– Det där är våra frågor. Jag känner igen bilderna och man kan se att bilderna är avfotograferade från en skärm, säger han.
Enligt honom är det dessutom ingen nyhet. De har själva blivit erbjudna att köpa skivor med kopierade frågor. Och att provkontrollanter upptäcker att folk försöker fuska eller kopiera frågorna och svaren är inte heller ovanligt.
– Vi har upptäckt folk som försöker fota med mobilen, vi har hittat kameror i glasögon, i pennor och folk med vanliga fusklappar.
Men att få slut på fusket är enligt Mikael Stenberg näst intill omöjligt. De vet att det kommer folk som skriver provet om och om igen, inte för att klara det utan för att kunna kopiera eller lära sig frågorna utantill. På Trafikverket har man trots det ingen laglig rätt att stoppa en fuskare från att komma tillbaka.
– Vi har inget stöd för det i lagen. En person kan komma hit med fusklappar eller försöka fotografera av frågorna och vi kan avvisa personen från provlokalen, men vi kan inte hindra personen från att komma tillbaka nästa dag, säger han.
Teoriprovet ska göras om
Fusket kan ha allvarliga konsekvenser menar Mikael Stenberg.
– Det är ett hot mot trafiksäkerheten om vi har personer som lyckas ta sig igenom våra provsystem utan att ha de kunskaper de ska ha.
För att komma åt problemet ska teoriprovet göras om. Syftet är att det ska bli betydligt svårare att lära sig frågorna utantill.
– Vi ska försöka minimera riskerna att personer kan klara provet utan att ha riktiga kunskaper, säger Mikael Stenberg vid Trafikverket.