Den första tiden i skolan för Matteo Persson har varit turbulent. Han har diagnostiserats med ADHD och har många gånger blivit arg och varit utåtagerande i skolan. Den personliga assistent som skulle finnas med för att stötta upp, byttes gång på gång ut. Under en period på åtta månader hade Matteo Persson sju olika assistenter.
– Vi har saknat en fast person för Matteo som han hade kunnat bygga upp en trygghet och tillit till. Vissa dagar har det inte ens funnits någon resurs där, berättar Linda-Marie Persson.
Inte välkommen tillbaka
Den 16 februari 2016, kallades mamma Linda-Marie och pappa Roger Persson till ett möte med rektorn:
– Vi trodde att vi skulle diskutera en nyrekrytering av en personlig assistent till Matteo. Men så var det ju inte alls ...
I stället fick de en kalldusch. Rektorn hade tagit beslut om att stänga av sjuåriga Matteo från skolan. Efter en vecka hemma skulle han sedan tvångsförflyttas till en annan, större skola i kommunen.
– Det har tagit honom jättehårt. Han grät och grät i två veckors tid. Han förstod inte alls varför han inte fick komma tillbaka till sina kompisar, berättar Linda-Marie
– Vi var tvungna att göra detta för att säkerhetsställa studiero och trygghet för de andra eleverna. Det är ytterst ovanligt att vi stänger av elever, men det fanns fog för detta, säger Leif Ivelind verksamhetschef vid skolförvaltningen i Mölndal.
Fick rätt i domstol
Skollagen ger rektorer rätt att stänga av elever. Men det ses som den yttersta disciplinära åtgärden som man enligt skollagen får ta till. Först måste skolan ha uttömt alla andra möjliga åtgärder för eleven.
Matteos föräldrar överklagade skolans beslut till förvaltningsrätten. I domen från 20 juli skriver de att rektorns beslut om avstängning var felaktigt. De påpekar bland annat att det rör sig om en mycket ung person och att rektorer ska vara återhållsamma med avstängningar när det rör barn i grundskolans lägre åldrar.
Kan ni säga att gjort tillräckligt för Matteo innan avstängningen?
– Vi har tittat på elevhälsa, elevassistent och hittat utrymmen på skolan där han kan lugna ner sig. Alla de saker som vi brukar göra, säger Leif Ivelind.
Matteo hade sju olika stödpersoner under knappt ett års tid – kan ni då säga att ni har gjort tillräckligt?
– Jag noterade detta när ärendet kom till mig och då tänkte jag att vi måste göra något och det gjorde vi. Vi förflyttade eleven till en annan enhet, säger Leif Ivelind.
Domen överklagad
Trots en dom mot Mölndals stad i förvaltningsrätten, så vidhåller skolledningen att de har stöd i skollagen för avstängningen av Matteo Persson. De har därför överklagat förvaltningsrättens dom och väntar på att kammarrätten ska ta upp fallet.
– Jag anser inte att man gjort allt om man inte tar in kompetent personal. De hade inte behövt gå så långt som en avstängning, säger Linda-Marie Persson.
Matteo Persson går sen ett halvår tillbaka på en ny skola i Mölndals stad där det fungerar väl:
– Han har fått en fast resursperson, det är nog det som har gjort att det nu fungerar, berättar en lättad Linda-Marie.
– Det är en liten seger för oss. Vi har fått höra att han är ett omöjligt fall. Men om det hade varit Matteo det är fel på hade han tagit med sig problemen till nästa skola och det har han inte gjort.
Särskilt stöd
Enligt Skolverkets statistik var det läsåret 2015/16 ca 55.000, motsvarande 5,6 procent av eleverna som bedömdes ha behov av särskilt stöd.
Läsåret 2013/14 var motsvarande 12,2 procent av eleverna i behov av särskilt stöd.