Pontus Fällman i Göteborg använde inte bilen särskilt mycket och funderade på att sälja den. Men i stället började han hyra ut den till närboende i området.
– Vi använde inte bilen så mycket så då kändes det bra att dela med sig av den till andra som inte har bil, säger han.
Efter lite googlande hittade han bildelningstjänsten Snappcar, ett företag med rötter i Holland som nyligen köpt upp den svenska bildelningstjänsten Flexidrive. Målet är att tjänsten ska bli lika populär som i Holland, där 150 000 grannar redan delar bil med varandra.
Pontus Fällman har bara varit med i två månader och under den tiden har de hyrt ut bilen fem gånger. Än så länge har det varit bekymmersfritt.
– Det är folk i området som har hyrt och de har varit nöjda och lätta att ha att göra med, säger han.
Finns det några risker?
– Nej, jag har faktiskt inte hört talas om att det varit några problem. Och det känns tryggt att hyra ut eftersom den som hyr måste uppge både körkort och kreditkort på sajten.
Inspirerad av Airbnb
Idén kommer från hur Airbnb, en onlinemarknadsplats för uthyrning av privat boende, arbetar. Tanken är att få medlemmarna att känna förtroende för varandra så att de på naturligt sätt ska börja dela bilar.
– Det finns en skräddarsydd försäkring som gäller under uthyrningspersioden. Tidigare tog vi ut en deposition, men vi märkte snart att det inte behövdes. Det har varit väldigt lite problem, mest smågrejer som att någon lämnat tillbaka bilen utan att tanka upp den, säger Magnus Engervall, Sverigechef på Snappcar.
”Vana att lösa problem”
Affärsmodellen innebär att för varje hundralapp som bilägaren tar in – en personbil kostar cirka 350 kr/dag och en cirka transportbil cirka 1 000 kr/dag – tar Snappcar och ett försäkringsbolag 15 kronor kronor var.
Men att dela bilen med sina grannar har ännu inte blivit någon succé varken i Sverige även om antalet medlemmar närmar sig 20 000 stycken.
Är svenskarna mer misstänksamma mot sina grannar?
– Det är möjligt att svenska är mer självständiga, är vana att lösa problem på egen hand och interagerar mindre med grannarna än vad man gör i södra Europa. Det skulle kunna vara så, säger Magnus Engervall.