Turerna kring Göteborgs flyttbyrå börjar bli många. Nu har de bytt namn till Flytthansa och nya anmälningar mot dem har redan kommit in till Allmänna reklamationsnämnden. Där står att läsa om allt från hotfullt beteende till skadat flyttgods och priser som blir högre och högre efterhand.
En som redan tidigare drabbats av flyttfirmans framfart är Ingrid André. Hon flyttade från Göteborg till Stockholm och anlitade då Flytthansa, eller Gbgflytt som de hette då. De kom överens om ett fast pris utan extra avgifter. Men sedan kom flyttdagen.
– De börjar bära och lyfta men sedan börjar de gnälla om att det är väldigt mycket kartonger, säger Ingrid André.
Dubbla priset
Firman vill hämta ett släp till, mot att de får mer betalt. När allt är lastat får Ingrid André se det nya priset. 19.400 kronor, nästan dubbelt så mycket som de hade kommit överens om, och företaget vill ha betalt kontant. När hon påpekar att priset är för högt säger de att de kan lasta ut hennes möbler på backen om det inte passar. Så hon betalar priset de begär.
– Jag tror att han hade tvingat mig att gå till bankomaten och hämta ut pengarna. Jag tror inte att han hade åkt härifrån utan dem. Det hade blivit obehagligt, säger hon.
Upprör företag
Konsumentverket har flera gånger varnat för firman, som snart tog namnet Gbgflytt. Därefter bytte de till Shurgard flytt, något Shurgard själva inte uppskattade. De blev uppmärksammade på företaget när kunder började höra av sig till dem.
–De hade använt Shurgard flytt och känt att det inte riktigt blev som de tänkt sig. Företaget lyssnade inte på vanliga samtal utan bara på brev från vår advokat, så vi har fått dem att sluta använda vårt namn nu, säger Peter Ågren, landschef på Shurgard Sverige.
Flyttfirmans framfart är välkänd hos myndigheterna och har varit det i flera månader. Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden och polisens bedrägerisektion utreder alla företaget.
– Vi har försökt ha en dialog med företaget och de har inte svarat på våra skrivelser, så just nu överväger vi att vidta rättsliga åtgärder, säger Angelica Lillback, jurist vid Konsumentverket.
När SVT Nyheter Väst söker företaget för att de ska kunna få bemöta kritiken så vill de inte kommentera.
– Ringer du från TV? Vi vill inte medverka, absolut inte, svarar en person på företaget.
Läs också: Flyttfirma gjorde livet till ett kaos för Maria
Ändå händer inget. Flyttfirman jobbar helt enkelt snabbare än myndigheterna hinner utreda dem.
– Vi har våra olika ansvarsområden och det är det som faller in här, säger Magnus Lindegren, sektionschef på polisens bedrägerisektion i region Väst.
På Flytthansas hemsida ser allt ut att vara i sin ordning. Här utlovas tillstånd för yrkestrafik, försäkringar hos IF och 100 procent nöjda kunder. Men hos Transportstyrelsen finns inget tillstånd för yrkestrafik utfärdat och några försäkringar för finns inte heller.
Läs också: Så undviker du att bli lurad av flyttfirman
Så länge företaget fortsätter byta namn och skaffa nya hemsidor för att locka nya kunder snabbare än myndigheternas utredningar hinner med kan de alltså inte stoppa företaget.
– Det måste till en dom på detta och då måste ärendet traska ända upp till Högsta domstolen och det kan ju ta flera år. Det är många myndigheter inblandade och det tangerar så många områden, men förhoppningen är att vi ska kunna få till en lagföring för personerna som gör sig skyldiga till brotten, säger Magnus Lindegren.
I kvällens avsnitt av SVT:s konsumentprogram Plus tas Ingrid Andrés fall upp.