Sverigeförhandlingen har kommit överens med Borås stad om att det blir en station i Borås, mellan Jönköping och Göteborg.
Många nya bostäder
I gengäld lovar Borås med att bidra med 120 miljoner kronor till höghastighetsjärnvägen. De lovar också att bygga 12.500 nya bostäder fram till 2035.
– Vi är mycket glada att idag kunna presentera en överenskommelse med Borås, Västsveriges näst största stad. Borås har ett expansivt näringsliv som behöver god tillgänglighet och många nya bostäder. Vi har nu nått överenskommelser med samtliga berörda kommuner längs järnvägens sträckningar utanför storstäderna. Sammanlagt betyder det 12 stationer och drygt 106 000 bostäder, säger HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen i ett pressmeddelande.
Sverigeförhandlingen och Borås stad är överens om att stationen i Borås ska placeras centralt eller centrumnära. Men hamnar stationen nära centrum kan det betyda direkt söder om motorvägen eller något österut.
Lyft för pendlare
Att åka tåg till Göteborg med höghastighetsjärnvägen kommer att ta ungefär 20 minuter. I dag tar samma resa en dryg timme. Att ta sig till Landvetter från Borås kommer att ta en kvart och till Jönköping kommer tågen ta sig på en dryg halvtimme.
Förhoppningen är att höghastighetsjärnvägen kommer att ge förbättrade pendlingsmöjligheter i regionen.
– En central eller centrumnära station på höghastighetsjärnvägen i Borås är angelägen och innebär ett stort lyft för dagens och morgondagens pendlare både i riktning mot Göteborg och mot Jönköping. Arbetsmarknaden i stråket kommer att växa och det är precis vad den här satsningen handlar om, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen i ett pressmeddelande.