I Stadshuset hettade det till i dag när Trafikverket presenterat sju olika möjliga järnvägskorridorer för Boråspolitikerna.
Var för sig har alternativen fördelar och nackdelar, sett till hur centrala de är, hur mycket de kostar, och vilken påverkan de har på staden, men för Borås finns bara ett alternativ som är tänkbart.
Chockades av första budet
Medan Trafikverket utreder vilka olika dragningar som är möjliga pågår förhandlingen om järnvägen på riksnivå. Och i måndags kom det allra första budet från den så kallade Sverigeförhandlingen som meddelade att Borås får en station medan bland annat Ulricehamn och Bollebygd blir utan.
”Stora konsekvenser”
För Borås del stod det klart att förhandlingen vill se en dragning med ett bispår genom stora delar av centrala Borås (se ”gul korridor” i bildspelet ovan), något som politikerna befarar skulle leda till att staden delas upp och centrala byggnader som Högskolan och nybyggda Textile fashion centre riskerar att rivas.
– För vår del är det helt otänkbart. Det alternativet skulle få allvarliga konsekvenser för stadsmiljön och barriäreffekter på lång sikt, säger kommunalrådet Ulf Olsson (S).
”En enda tänkbar dragning”
Borås vill ha en dragning som innebär att byggnaderna kan finnas kvar men trots det vara belägen centralt. Lösningen heter ”röd korridor”.
Ett alternativ där tåg som inte stannar i Borås går in i en tunnel under mark. Och där de tåg som ska stanna leds in i en bispår till en station centralt i staden ovan jord.
Ett dyrare alternativ
Det alternativ politikerna förespråkar må påverkar de centrala delarna av staden i mindre utsträckning, men kostar enligt Trafikverket desto mer. Nu ska Borås träffa förhandlarna för att diskutera läget.
Hur Sverigeförhandlingen i sin tur påverkar Trafikverket vet inte Trafikverket idag.
– Den förhandling som har inletts nu mellan kommuner och Sverigeförhandlingen, där är Trafikverket inte en part. Hur och om det påverkar får vi se när förhandlingen är klar, säger projektchef Sara Distner.