Till vänster bröderna Sebastian och Alexander. Till höger Jan-Erik Ung med ett av barnbarnen. Foto: SVT / Privat

Sönernas kritik mot larmcentralen efter Jan-Eriks död i trädgården: ”Känns förjävligt”

Uppdaterad
Publicerad

Jan-Erik Ung, 71, fick en hjärtinfarkt och dog i sin trädgård på Hisingen i Göteborg. Grannarna säger att han kämpade för sitt liv och att de ringde upprepade gånger till SOS. Men vittnena säger att de blev ifrågasatta av larmoperatören och att ambulansen ska ha dröjt över en halvtimme – och då var det för sent.

– Vi vill bara ha reda på vad som har hänt, säger sonen Alexander Ung.

Det var strax före klockan 9 måndagen den 3 juni som grannen Suzana Djorusevska berättar att hon såg Jan-Erik Ung vingla till och sedan falla i trädgården utanför sitt radhus på Väderstrecksgatan i Biskopsgården.

Hon och hennes man skyndade dit och såg då hur Jan-Erik försökte resa sig, utan att lyckas.

– Han var svettig i ansiktet och jag förstod att något var fel, säger hon.

Suzana Djorusevska har arbetat som sjuksköterska i över 20 år och hon tänkte att det rörde sig om en hjärtinfarkt eller en hjärnblödning och hon ringde SOS.

Men enligt Suzana tog det över en halvtimme innan en ambulans var på plats. Hon själv ska ha ringt två gånger och en annan granne ska ha ringt en gång till SOS. De upplevde att de inte blev tagna på allvar.

– De pratade med Jan-Erik och han sa att det inte var någon fara och att han bara behövde vila. Jag försökte förklara att de inte skulle lyssna på honom utan på mig men de bara ställde massa frågor hela tiden.

En annan version

Enligt Suzana slutade Jan-Erik att andas bara några minuter innan ambulansen kom fram. Då hade den andre grannen försökt med hjärt- och lungräddning.

Jan-Erik Ungs söner Sebastian, Alexander och Mattias fick reda på att han var på sjukhus flera timmar senare. De fick efter en stunds väntan prata med en läkare som enligt bröderna gav en helt annan version.

– Läkaren sa att vår pappa hade hittats av grannar i trädgården och att han då var livlös. Hon framställde det som att han redan hade hjärtstillestånd när han hittades, säger Sebastian Ung.

Bröderna åkte chockade hem till pappans bostad. Chocken blev än större när grannarna då kom fram och gav sin version.

– De berättade om sin kamp för att rädda livet på pappa. De berättade att ambulansen hade dröjt alldeles för länge och att de inte hade blivit trodda av larmoperatören. Det kändes för jävligt att höra detta, säger Alexander Ung.

Nu lever bröderna i ovisshet och med känslan av att pappan kanske skulle kunna ha överlevt om ambulansen hade kommit snabbare.

– Vi vill bara ha reda på vad som har hänt. Varför får vi höra så många olika versioner, och varför uttalar sig läkaren om hur det gått till om hon inte vet?, säger de.

Tystnad på grund av sekretess

Chefen för Sjukvårdens larmcentral, som hanterade SOS-samtalet, säger att det är för tidigt att kommentera händelsen men att man kommer att utreda den internt.

– Vi kommer att gå igenom loggarna, lyssna på larmsamtalet och prata med personalen som var i tjänst, säger Per Örninge, överläkare och chef för larmcentralen.

Inom Västra Götalandsregionen finns ett mål att ambulans ska nå patienter helst inom 12 minuter och senast inom 20 minuter när det rör ett så kallat prio 1-larm, alltså ett ärende där operatören bedömer att det finns en akut fara för en persons liv.

Per Örninge vill dock inte kommentera om ärendet har klassats som ett prio 1-ärende. Han vill heller ännu inte uttala sig om hur lång tid det enligt deras loggar tog från första samtalet till att ambulansen var framme.

Bemötandet bröderna upplevde på Sahlgrenska är de också starkt kritiska mot. Mer om det kan du läsa här.

SVT har sökt ansvariga på Sahlgrenska som i mejlform svarar: ”Vi kan inte uttala oss om specifika patientfall, men utreder nu själva vad som har hänt”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.