På uppmaning av NTF Väst hade polisen tidigare i veckan upprättat en fartkontroll utanför Jörlandaskolan. Det dröjde bara några minuter innan den första fartsyndaren kunde gripas. Hastigheten uppmättes till 42 km/h mot den tillåtna 30 km/h. Polisen säger sig inte vara förvånad.
– Absolut inte, det är så här det ser ut på vägarna, säger Kent Halldin, gruppchef polisen södra Fyrbodal.
Sämst i Västsverige
När NTF Väst gjorde en mätning på vägen utanför Jörlandaskolan förra året visade den att fyra av fem bilister, eller mer exakt 83 procent, körde för fort på 30-vägen.
Det gör att bilisterna i Jörlanda får anses vara bland de sämsta i klassen, åtminstone utifrån NTF:s hastighetsmätningar som de genomfört i Västsverige under 20 års tid.
Resultaten är nedslående. I snitt kör lite mer än varannan bilist, cirka 57 procent, för fort utanför skolor där hastighetsbegränsningen är 30 km/h. Någon utveckling i positiv riktning över åren syns inte heller i statistiken.
Socialt accepterat
En förklaring till att många inte håller hastigheten är enligt NTF Väst att fortkörning som trafikförseelse tycks mer socialt accepterat, jämfört med till exempel onykterhet eller att köra utan bilbälte.
– Alla andra gör ju det tycks bilisterna resonera, på något sätt har det blivit en norm, säger Cecilia Friis.
Inte sällan är det föräldrar som kör för fort när de skjutsar sina barn till och från skolan.
– Det är förvånansvärt, samtidigt som vi lever i en ganska pressad vardag. Det här livspusslet som vi försöker få ihop speglar sig även i bilkörningen tror jag. Man har bråttom och ska vidare, säger Cecilia Friis, projektledare på NTF Väst.
Föräldrar: Vågar man släppa iväg barnen?
Föräldrar som SVT Väst pratar med i Jörlanda tycks inte förvånade men säger sig samtidigt vara oroliga över sina barn.
– Det är obehagligt och man blir själv osäker när man ska gå över vägen med barnen. Man undrar om bilarna ska stanna. Så småningom ska min son gå över själv, då vet man inte om man vågar släppa barnen, säger Annika Wernäng.
Men trots att statistiken tycks likadan år efter år har inte NTF Väst gett upp hoppet. Cecilia Friis anser att frågan måste angripas på flera plan. Till exempel måste kommuner som är väghållare se över hur vägarna utanför skolorna ser ut och vad som kan man göras rent fysiskt. Polisens kontroller anser hon också viktiga.
– Och så det egna ansvaret som bilist och förälder, att man tänker till, säger Cecilia Friis.