– Vi behöver knyta ihop Göteborg och komma på nya lösningar för att minska tiden att resa genom staden, och det är idag för många konflikter mellan spårvagnarna och den övriga trafiken, säger Henrik Munck, miljöpartist och vice ordförande i Trafiknämnden.
Det är miljöpartiet som i en debattartikel i GP idag går ut med att de vill titta närmare på möjligheterna för en tunnelbaneliknande lösning i Göteborg. Och redan idag har Trafiknämnden begärt en utredning om hur man ska kunna bygga snabbare spårtrafik i de stråk där flest reser, samt kring planskild spårtrafik genom centrum; alltså både över och under jord.
– Göteborg växer och växer och blir större och större. Och det finns redan idag beprövad teknik med spårvagnar som går under jord och kombinerar spårväg och järnväg, till exempel i Stuttgart i Tyskland, säger Henrik Munck.
Spårvagnar under jord
Tanken är att koppla ihop det befintliga spårvagnsnätet med järnvägen och samtidigt använda de nya sträckningarna som är planerade genom Västlänken.
– Det handlar om spårvagnar som går under jord, så det kommer upplevas som en tunnelbana. Och det finns idag i andra länder spårvagnar som både klarar av att köra på järnväg och spårväg.
Ett första alternativ som nu kommer att utredas är att bygga en ny bergtunnel med stationer under Chalmers och Medicinareberget, med ytterligare stationsentréer från Landala, Guldheden, Sahlgrenska och Linnéplatsen. Den nya tunneln är tänkt att mynna ut vid Annedalskyrkan för anslutning till spårvagnsspåret ut mot Frölunda. Man vill också titta närmare på att uppgradera både Frölundabanan och Angeredsbanan för hastigheter upp mot 100 km/h.
– Under Chalmers och Sahlgrenska är det berggrund och mindre komplicerat än att bygga i lera, så vi anser att det här är ett kostnadseffektivt förslag.
Men kommer inte det här krocka med byggandet av andra stora infrastrukturprojekt som Västlänken?
– Tanken är att kombinera med de planerade projekten. Just med den här lösningen har vi redan 90 procent av ett sådant system i drift eller på gång, och tanken med det här systemet är att vi inte ska gräva mer än vi planerat för, säger Henrik Munck.