• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Önskar järnvägsstation under Landvetter flygplats

Uppdaterad
Publicerad

I en skrivelse till Sverigeförhandlingen, som utreder ett antal alternativa stationslägen vid flygplatsen vid Landvetter, förordas nu ett alternativ där framtida höghastighetståg ligger under flygplatsen.

Sedan juli 2016 har Trafikverket, på Sverigeförhandlingens uppdrag, studerat ett antal alternativa stationslägen vid flygplatsen vid Landvetter. Nyligen överlämnades en rapport till Sverigeförhandlingen där man har tittat på åtta alternativa lösningar.

Inom Västra Götalandsregionen har man också lämnat synpunkter på utredningen och pekar på att reseutvecklingen beräknas stiga från cirka 6 miljoner resor per år, till prognosen 9-10 miljoner 2040. Samtidigt beräknas antalet arbetstillfällen öka från 4000 till 14000 år 2040. Kollektivtrafikens marknadsandel kommer att fördubblas anser man inom Västra Götalandsregionen, därför är det viktigt att resenärerna så lätt som möjligt kan ta sig till tåg och buss.

Säger nej till buss och rullband

Alternativa stationsförslag som ligger en bit bort från flygplatsen kräver transportsystem med matarbussar eller rullband, vilket man anser försvårar och fördyrar för framtida resenärer.

Sverigeförhandlingens arbete kommer nu att fortsätta med en djupare analys av innehållet i rapporten från Trafikverket, för att sedan bedöma om det finns anledning att gå vidare med ytterligare utredning av stationslägen, något som man inom Västra Götalandsregionen hoppas att man kommer att avstå ifrån.

Skrivelsen är undertecknad av ledningen i Västra Götalandsregionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.