Det slamras, borras, gnabbas och skrattas om vartannat i garaget på industriområdet på Hisingen i Göteborg. Stämningen och jargongen dem fyra emellan vittnar om att de känner varandra väl, vilket kanske inte är så konstigt eftersom de både jobbar ihop och umgås på fritiden. Och det som förenar dem är bilintresset, som följt med dem under en stor del av livet.
– Vi håller allihop på med egna bilprojekt, men Anders (Karlsson) tyckte att vi borde göra någonting större tillsammans i stället för var och en för sig, säger Håkan Björnsson glatt till SVT Nyheter Väst.
En racerbil
Sagt och gjort. För ganska precis tre år sedan så föddes idén om att bygga en racerbil. Så en söndagseftermiddag i november åkte några av dem ut till Munkedal utanför Göteborg och köpte ett amazonskal. En totalt havererad bil, som bestod av en massa lösa delar.
– Vi tänkte ju inte vrakdelar utan vi hade större visioner. Vi tänkte att det skulle gå fort i öknen och att en Amazon var ett utmärkt utgångsmaterial, säger Håkan Björnsson.
Jag tänker ju inte direkt på en snabb bil när jag tänker på Amazon.
– Nä, nä, det behövdes göras några justeringar.
En massa lösa delar
Förutom att bilen byggts ihop av en massa lösa delar så har de arbetat mycket med karossen för att få den så strömlinjeformad som möjligt och för att minska luftmotståndet.
De har byggt en frontspoiler som trycker undan luften och bilen har både släta hjulsidor och inkapslade hjul. Taket har sänkts med en dryg decimeter och den har gjorts helt slät efter sidorna då varken droplister eller handtag finns kvar. Längs bak finns en ställning för en fallskärm, som behövs för att få stopp på bilen från en hastighet på drygt 375 kilometer i timmen. Det är i alla fall det som är målet, att nå över den hastigheten för att slå nuvarande hastighetsrekord i deras klass.
Vilken öken är det ni ska köra i?
– Vi pratar om Bonneville Salt Flats i Utah i USA. Öknen med det vita saltet, den blå himlen och de svarta bergen, säger Håkan Björnsson och får någonting drömskt i blicken.
En gammal bana
Enligt honom är det en mycket gammal bana där de började köra höghastighetstävlingar med bilar och motorcyklar redan i början av 1900-talet. Banan är ungefär en mil lång och det är där de ska försöka slå hastighetsrekordet i sin klass.
– Om vi lyckas slå rekordet så får vi en t-shirt och vi kommer med i en mycket exklusiv klubb för andra dårar som håller på med sådant här och det måste ju vara värt hur mycket som helst, säger Håkan Björnsson och ler stort.
Bilen har 750 hästkrafter idag, men de siktar på 900 när det är dags att köra racet, vilket väntas bli aktuellt någon gång nästa år. Bilen har nyligen skeppats över med båt till USA och ska börja provköras i september, men då på banan El mirage. Själva rekordförsöket ska ske på Bonneville.
– Först måste vi ta licens och få den säkerhetsgodkänd, och när vi verkligen är mogna ska vi göra rekordförsöket, säger Håkan Björnsson.
Blodig uppgörelse
Alla fyra kommer att köra bilen under träningsfasen, men det är ännu inte klart vem av dem som kommer att köra under själva rekordförsöket.
– Antingen blir det en blodig vendetta för att få bli den som kör eller så kommer vi att fega ur en efter en, säger Karl-Johan Ekman skämtsamt till SVT Nyheter Väst.
Säkerhetskraven är höga och det gäller bland annat att kunna ta sig ut ur bilen inom 30 sekunder. Den som kör kommer att ha på sig en dräkt med flamskydd, speciella handskar, skor och hjälm.
– Med hela den utrustningen på så ska man kunna ta sig ut ur bilen inom 30 sekunder för att bli godkänd att köra på Bonneville, säger Magnus Börjesson, samtidigt som han plockar ner skyddsnätet som satts upp på förarsidan och ålar sig ut. Den här gången utan utrustning och det ser nog så besvärligt ut.
Extra vattentank
Inne i bilen är allt av komfort bortplockat, det är sekundärt i sammanhanget enligt de fyra kamraterna. I bilen tar däremot en extra vattentank på 200 liter stor plats och den finns där som en buffert för kylsystemet eftersom motorn kommer att köras på mycket hög effekt.
Det finns även en kylare i fronten, men där är luftintaget minimalt så motorn kommer därför att bli mycket varm under körningen. Nu återstår, förutom provkörningen på plats i USA, bara mindre justeringar av bilen. Så deras stora bilprojekt tillsammans är efter tre år, några tusen timmar i garaget och mycket pengar, snart i mål i och med rekordförsöket i saltöknen.
– Det har ju inte bara varit ett hårt slit, för vi har ju också roligt tillsammans när vi gör det här, säger Håkan Björnsson.