Bristerna i bemötandet som patienter inom psykiatrin larmar om handlar bland annat om dålig kommunikation, långa väntetider på utredningar, läkarintyg och tid för nybesök.
33-åriga Michaela är en av många som förtvivlat kämpat för rätt vård under många års tid. Bland annat har hon, sedan 2017, väntat på att få genomgå en adhd-utredning som inte blivit av. Hon, precis som många andra patienter inom psykiatrin, beskriver det som en kamp att få rätt vård och att läkarna hon möter inte tar henne på allvar.
”Inte acceptabelt”
Lise-Lotte Risö Bergerlind är enhetschef på Kunskapsstöd för psykisk hälsa på VGR. Hon menar att det bristande bemötandet och de långa väntetiderna beror på den nationella personabrist som råder.
– Jag tror att det lätt blir en ond cirkel. Det är en nationell brist på psykologer och läkare till exempel. det betyder att man som läkare ibland försöker göra jobbet som tre läkare ska göra. Då blir man lätt trött och det kan leda till sjukskrivning. Då uppstår ännu en lucka som gör att resten av personalen inte kan jobba fullt ut, säger hon och fortsätter:
– Det blir en ond spiral på det här sättet som är väldigt viktig att bryta. När man är väldigt trött är man inte alltid bra på att bemöta. Det är mycket mänskligt, men inte acceptabelt i ett sjuvårdssammanhang.
Hör hur VGR arbetar för att förbättra psykiatrin i klippet ovan.