I ett pressmeddelande slår ledningarna för de båda bolagen fast att få av konkurrenterna kan slå dem på fingrarna när det gäller säkerhet. De kunskaperna ska nu in i det nybildade och hittills namnlösa bolaget som ska utveckla mjukvara för både avancerad förarstöd (ADAS) och helt självkörande bilar (AD).
”Genom att kombinera våra kunskaper och resurser kommer vi att bli världsledande för utvecklingen av mjukvara för AD. Det betyder att vi kan erbjuda den här spännande tekniken snabbare till våra kunder”, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
”Öka säkerheten”
”Det finns inte två andra bolag som kan hävda att de gjort så mycket för bilsäkerheten världen över som Autoliv och Volvo. Det nya bolaget är en bekräftelse på att självkörande bilar är nästa steg för att öka säkerheten på vägarna, säger Jan Carlson, vd och styrelseordförande på Autoliv.
Enligt pressmeddelandet förväntas de första produkterna för ADAS finnas på marknaden 2019 medan tekniken för helt självkörande bilar lanseras 2021.
Kontor i Göteborg
I dag utvecklar Volvo Cars systemet ”Drive Me” som ska börja testas i Göteborg nästa år.
-Det handlar om en form av autopilot som är så säker att man kan göra annat under bilresan, sa Håkan Samuelsson till TT under Almedalsveckan och han hävdade då att tekniken kan införas kommersiellt redan 2020.
Det nya företaget ska ha sitt huvudkontor i Göteborg med, inledningsvis, 200 anställda från de båda företagen, enligt pressmeddelandet.
Verksamheten planeras komma igång i början av 2017.
Nivåer för självkörande bilar
Amerikanska motsvarigheten till Trafikverket, NHTSA, har delat in självkörande bilar i fem nivåer (levels).
Level 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning.
Level 2: Två automatiska funktioner: farthållare och centrering på vägen. Föraren måste alltid vara beredd att ta över körningen.
Level 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv.
Level 4: Full autopilot. På den här nivån ligger bland andra Volvo Cars och Teslas nya system.
Level 5: Full automatik där det varken behövs förare eller en ratt.
Källa: NHTSA.