Den aktuella studien bygger på intervjuer med barn i förskoleklasser i både Sverige och USA och handlar om hur barnen själva upplever sin vardag.
Resultaten skiljer sig åt mellan svenska och amerikanska barn. De amerikanska barnen tycker att långa skoldagar och mycket läxor är jobbiga faktorer i vardagen.
De svenska barnen klagar mer på ”tjat och stress” i samband med de dagliga rutinerna.
– I båda länderna talar barnen om allt mindre tid åt egenvalda aktiviteter, säger Ylva Odenbring, forskare i pedagogik.
Mest tid i skolan
Tidigare forskning pekar på att barns vardag i västvärlden till stor del kretsar kring tiden de spenderar i olika utbildningsinstitutioner samt kring fritidsaktiviteter.
Forskare talar, enligt studien, om en skolifiering av barndomen och som handlar om att barnen tillbringar en mycket stor del av tiden i förskola, förskoleklass, skola och fritidshem.
När de inte är där ägnar de sig åt organiserade fritidsaktiviteter. Allt mindre tid är egentid eller fritt spenderad tid.
Få tidigare studier har tidigare gjorts som utgår från barnens egna upplevelser.
– De amerikanska barnen nämner långa skoldagar, läxor och fritidsaktiviteter som anledning till att de upplever vardagen som så reglerad. De svenska barnen pekar istället i första hand på de dagliga rutinerna i samband med att de ska lämnas och hämtas i förskoleklassen och det tjat och den stress de förknippar med dem, säger Ylva Odenbring.
För mycket organisation
Studien sägs peka på tendenser i många västerländska samhällen, att vardagen för många människor – inklusive barn – är allt mer reglerad och strukturerad.
Barnen sägs ge en bild av ett överorganiserat liv.
– Utifrån ett vidare samhällsperspektiv väcker resultaten i studien frågor kring hur barns röster tas i beaktning inte minst för att skapa en mindre stressig vardag och ett ökat välbefinnande för barn, säger Ylva Odenbring.
En av orsakerna till situationen är att föräldrar idag jobbar mer och att de dessutom även jobbar mer på fritiden, att de alltid ska vara tillgängliga.
– Det spiller över på barnen, tror Ylva Odenbring.
En annan aspekt är att föräldrar är mer oroliga för barnens säkerhet idag. Man släpper inte bara ut dem utan istället ser man till att organisera aktiviteter för dem.
– Jag tror att vi måste tänka till kring de här frågorna. Det är viktigt att lyssna på barnen och deras upplevelser.