Den 17 oktober invigs nämligen den sista etappen, en knapp två mil lång motorvägssträcka vid Ulricehamn på väg 40. Det har fått Trafikverket att uppmana trafikanter som ska mellan landets två största städer att hellre ta den, än E20.
– Ja, det blir framöver den trafiksäkraste vägen till Stockholm, säger Håkan Wennerström, regionchef vid Trafikverket Väst
På en del håll har Trafikverket redan skyltat om, det gäller bland annat på E6 i Göteborg där bilisterna nu ges ett alternativ till E20. Den betydligt säkrare vägen till huvudstaden går nu via väg 40 genom Borås, Jönköping och E4:an på östra sidan av Vättern. Det är den nya knappt två mil långa motorvägssträckan på väg 40 väster om och förbi Ulricehamn som gör att vägen mellan Göteborg och Stockholm för första gången blir mötesfri.
Allt färre kan välja E20
Det här lär betyda att färre väljer E20 i framtiden, där är standarden lägre, hastigheten begränsad till 80 kilometer i timmen på många håll samtidigt som den bara delvis är mötesseparerad. En utveckling till Skaraborgs nackdel kanske?
– Absolut inte utan nu har vi nio etapper klara för utbyggnad som vi jobbar med för fullt. Så vi ser med tillförsikt fram mot att vi också får ett mer trafiksäkert alternativ över Skaraborg, säger Håkan Wennerström.
Han syftar på den standardhöjning av E20 som är på gång. En utbyggnad till så kallad 2+1-väg är redan beslutad och finansieringen är också i hamn. Dock är det en utbyggnad som inte är helt klar förrän om tio år.
– När delsträckorna i nordöstra Västergötland är färdigbyggda kommer det finnas två fullgoda alternativ, dessutom är de faktiskt på kilometern nästan lika långa, säger Håkan Wennerström.