Eva M Johansson har skrivit en avhandling om förskollärares bedömning av barn. Foto: TT/Högskolan i Väst

Social förmåga premieras på förskolan

Uppdaterad
Publicerad

Förskollärare bedömer sociala förmågor hos barnen – snarare än lärande – visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

– Man pratar om barnens lärande men det man bedömer är barnens personlighet, säger Eva M Johansson.

Eva M Johansson, verksam vid Högskolan i Väst, har i sin avhandling som läggs fram på fredagen vid Göteborgs universitet, undersökt vad förskollärare gör för bedömningar i praktiken av barns lek, utveckling och lärande.

– Jag har varit på två förskolor och varit med i vardagen och undersökt vad det är för bedömningar som pågår i förskolepraktiken.

Den ena förskolan ligger i ett område som anses som socialt och ekonomiskt utsatt med utlandsfödda invånare i majoritet, medan den andra förskolan ligger i ett område som beskrivs som privilegierat.

Skillnader mellan förskolorna

– Huvudsyftet med studien var inte att studera skillnader utan vilka bedömningar som görs, men i och med att förskolorna har olika social struktur framkom det under studiens gång att skillnader finns. Det är en uppförandekultur på ena förskolan och en förhandlingskultur på den andra.

Barnen i uppförandekulturen bedöms efter sina specifika färdigheter, hur de uppför sig, vilka ord de kan. I den andra förskolan bedöms barn mer efter hur de kan prata om olika saker, argumentera, förhandla, menar Eva M Johansson.

”Får en fördel i samhället”

– I det här samhället värderar vi förmågan att förhandla och argumentera. Barn som ges möjlighet att utveckla sådana förmågor i större utsträckning får en fördel i samhället.

Med studiens resultat hoppas Eva M Johansson att personal på förskolor fokuserar både på att ge barn stöd att utveckla fantasi, kreativitet och förhandlande förmågor, samt på att sätta kunskapsutveckling framför personlighet i bedömningarna.

− Att bedöma barnens förståelse för att utveckla ny kunskap gynnar särskilt barn med låg social och utbildningsmässig bakgrund, säger Eva M Johansson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.