Billys pan pizza har funnits i svenska matbutiker sedan 90-talet. Originalet är populärt och i höstas lanserade Dafgårds en ny produkt som heter Big Billys.
Men det finns ett problem. Trots att den nya produkten heter stor, och trots att förpackningen är betydligt större än originalet, så väger bägge pizzorna 170 gram, avslöjar SVT Plus.
– Jag tycker att det är fult gjort. Intrycket man får är ju att pizzan är mycket större, men istället betalar man mer för lika mycket mat, säger Morgan Svennarp som gjorde upptäckten på en matbutik i Osby.
Big låg bredvid orignalet i frysdisken och eftersom den såg ut att vara påtagligt större så valde han den instinktivt.
– Men när jag såg att de vägde lika mycket och Big dessutom var dyrare så lät jag bli, säger han.
”Skapar förväntningar”
Plus kontaktar Konsumentverkets jurist David Ånesjö för att bringa klarhet i frågan. Han berättar att det rent marknadsföringsmässigt finns ett tydligt förhållningssätt.
– Det spelar ingen roll vad avsändaren ämnar om konsumentens helhetsintryck är något annat. Man brukar tala om det första intrycket, och ligger det två snarlika produkter bredvid varandra, och den ena dessutom heter Big, så skapar det naturligtvis förväntningar hos konsumenten, säger han.
Bemöter kritiken
När Plus får tag i Dafgårds berättar de att tanken med Big var att utveckla och lansera en pizza ”med lite vuxnare smak och annan pizzadeg”.
– Men allt går inte som man tänkt sig och pizzan var både svårare att baka än vad vi räknat med. Konsumenterna gillade den heller inte lika mycket som de vanliga Billyspizzorna, säger Ola Larsson, presskontakt på Dafgårds.
Under en veckas tid har Dafgårds fått chansen att besvara frågan om de har förståelse för att konsumenter uppfattar marknadsföringen som vilseledande. Den frågan har ännu inte besvarats men de berättar att produkten kommer att plockas bort.
– Vi tycker att det är bra att konsumenterna kontaktar oss och ger oss kritik, något vi verkligen lyssnar på. Big Billys kommer därför att försvinna från butikerna under hösten 2016.