Foto: SVT

Turerna i Ansaldobredakonflikten

Uppdaterad
Publicerad

De italienska spårvagnarna har orsakat stora problem för Göteborg och göteborgarna. Förutom försenade leveranser har flera fel upptäckts med vagnarna. Ansaldobreda menar att klimatet i Göteborg och de dåliga spåren är några av orsakerna till problemen.

Detta har hänt:

Juni 2001

Avtal tecknas med Ansaldobreda om inköp av 40 spårvagnar.

Augusti 2004

Den första spårvagnen anländer till Göteborg.

Juli 2006

De första två serievagnarna (403 och 404) sätts i trafik.

November 2006

Ansaldobreda försäkrar att rostfläckarna som har upptäckts på de vagnar som har levererats till Göteborg är ofarliga.

Januari 2008

Presidiegruppen ger trafikkontoret i uppdrag att inleda förhandlingar om köp av ytterligare 25 vagnar.

Maj 2011

23 av 40 levererade vagnar är i trafik efter att det har upptäckts sprickor i ett ledfäste i taket på flera vagnar

December 2012

Rost upptäcks i bärande balkar på 38 av 40 spårvagnar.

Januari 2013

Den 65:e och sista spårvagnen anländer till Göteborg.

Januari 2014

Ett avtal om sanering av rostangrepp undertecknas av parterna. Avtalet innebär att samtliga spårvagnar ska åtgärdas.

Augusti 2015

Göteborgs Stad påkallar ett skiljeförfarande gentemot Ansaldobreda och varslar om hävning av ett tilläggsavtal om bland annat rostsanering.

November 2015

Göteborgs Stad häver det varslade tilläggsavtalet om bland annat rostsanering.

Augusti 2016

De första vagnarna skickas iväg till Tjeckien för reparation/sanering i augusti. Alla 59 vagnar ska vara klara senast 2019.

Februari-mars 2017

Förhandlingar hålls i skiljenämnden mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda. Skiljenämnden väntas meddela sin dom 31 augusti 2017.

Källa: Göteborgs stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.