Oron bland ambulanshelikopterns personal är stor efter beskedet om att flygtornets bemanning försvinner efter nyår.
– Det här betyder att vi inte kommer att ha några flygledare som kan flytta på annan trafik när vi får larm. Det får till följd att vi blir försenade när annan trafik rör sig på flygplatsen, säger Per Arnell, chef för ambulanshelikoptern.
Till nackdel för de räddningsinsatser som ska göras?
– Ja, vi kommer att tappa viktiga minutrar vid start. Dessutom blir det svårare för oss att flyga vid dåligt väder, för när vi förlorar våra flygledare tappar vi även våra instrumentflygningsmöjligheter.
Ska vara i luften på fem minuter
Västra Götalandsregionens ambulanshelikopter är stationerad på Säve flygplats. På basen finns piloter samt läkare och sjuksköterska i ständig beredskap. På fem minuter ska man vara i luften beredd att gå mot uppdrag i hela regionen.
SOS Alarm dirigerar ambulanshelikoptern på samma sätt som övriga utryckningsfordon.
Även om den kommersiella flygtrafiken numera är avvecklad på Säve finns 112-verksamheten kvar. Förutom ambulanshelikoptern gäller det även polisens helikopter och sjöräddningens.
Kan bli flytt till Trollhättan
Det som skapat oro hos personalen är att flygtornet upphör att bemannas vid nyår. Det skulle årligen kosta 7 miljoner kronor att fortsatt ha flygledare på plats, men det är pengar som ingen har.
– Vi har försökt att samverka kring finansieringen av den fortsatta driften av tornet, men summorna är sådana att vi inte har kommit i mål. Det är helt enkelt för mycket pengar, säger Per Arnell.
Kan ni ens vara kvar på Säve utan flygledare?
– Får vi en oacceptabel situation bör en flytt övervägas. Landvetter är uteslutet på grund av den omfattande flygtrafik som är där. Ett bättre alternativ vore i så fall Malöga flygplats utanför Trollhättan.
De flesta flygs till Sahlgrenska
Någon omedelbar risk för att ambulanshelikoptern ska tvingas sluta ha Säve som bas finns inte. På sikt kan det dock bli förändringar. Den utvärdering som ska göras under 2017 blir avgörande för om man kan vara kvar eller inte.
Då en klar majoritet av uppdragen går till att transportera patienter från hela Västra Götaland till Sahlgrenska Universitetssjukhuset föredrar ledningen för ambulanshelikoptern att även i framtiden utgå från Säve.
– Det är det mest effektiva och praktiska, den närhet vi har i dag till storsjukhusen i Göteborg, säger Per Arnell.