Tillverkarna misstänks redan för prissamarbete och utreds av EU-kommissionen.
Enligt läckta dokument som Financial Times tagit del av, ska kartellen som förutom Scania och Volvo involverar DAF, Daimler, Iveo och MAN, ha existerat mellan 1997 och 2011.
Bland annat ska samtliga medlemmar i kartellen år 2000 ha kommit överens som tidpunkten och priset för införandet av utsläppsreducerande teknik för att leva upp till EU:s utsläppsregler.
EU arbetar för att successivt minska utsläppen av kväve och andra skadliga ämnen. Varje gång reglerna skärps krävs ny miljöteknik som gör att tillverkarna kan höja priset på sina fordon.
Misstankarna om kartellen uppkom när tillverkarna lyckades fördröja införandet av nya vikt- och storleksregler för tunga lastbilar.
Lastbilstillverkarna, som tillsammans har nästan 100 procent av den europeiska marknaden, utreds sedan 2011 av EU-kommissionen för misstänkt prissamarbete. I november skickade utredaren sin bedömning till de berörda tillverkarna som nu får en chans att svara på anklagelserna. Volvo riskerar böter på omkring 3,7 miljarder kronor för prissamarbetet.