Vattenfall jobbar nu febrilt med att rädda det som räddas kan och få igång servicen igen.
– De mest akuta frågorna tas omhand som felanmälan, säger Peter Stedt, pressekreterare vid Vattenfall.
Företaget har styrt om de viktigaste samtalen till Trollhättan, men alla de ärenden med övriga frågor som kan vänta får göra det.
Nätverken prioriterade
För regionchefen Anders Häggström i Umeå byts mötena av och inriktningen är nu att få nätverket att fungera igen. Information från företaget får därför komma från Stockholm så länge.
– Vi har inget att säga just nu utan måste inrikta oss på att få ordning på både utrustning och personal efter det inträffade, säger Anders Häggström.
250 drabbade i Umeås kundtjänst
I Umeå jobbar omkring 300 personer varav 250 sitter i kundtjänst.
– Många av de anställda kan jobba bärbart hemifrån men självklart är det också många stationära datorer som vi inte vet hur de klarat sig, säger Peter Stedt.
Lokalerna var nyrenoverade
De lokaler som brann i natt eldhärjades så svårt att hela personalen för Vattenfalls kundservice nu är utan arbetsplats. Lokalerna var nyrenoverade och företaget hade under sommaren 2015 flyttat in.
Vattenfall kommer under dagen med mer information om hur branden i Umeå drabbar kunderna. När SVT Nyheter Västerbotten ringer under förmiddagen för att nå en handläggare är det 77 minuters väntetid. Redan i växeln beklagar Vattenfall effekterna av gårdagens brand.
250 personer var under natten utan arbetsplats
Enligt Anders Häggström som är regionchef för Vattenfall har man kunnat göra omdisponeringar för att lösgöra arbetsplatser. Ett 60-tal arbetsplatser är ordnade nu, och under onsdagen hoppas man kunna ordna 40 arbetsplatser till.
– Vi har kontor i Solna och Luleå också, det kan bli aktuellt för viss personal att jobba där istället, säger Peter Stedt, pressekreterare på Vattenfall.
Om en vecka räknar Vattenfall med att ha full service igen. Just nu får icke akuta ärenden vänta. Företaget har ännu ingen bild över vilka värden som gått i spillo men konstaterar att det finns delar av huset som fortfarande går att nyttja liksom ”vita villan” intill.
– Om en vecka hoppas vi ha hittat lösningar för alla men som sagt, det finns de som kan arbeta hemifrån också, säger Peter Stedt.
Kundservicechefen Jimmy Sandell kommer under eftermiddagen att informera personalen om hur man arbetar för att lösa den akuta situationen.