– I fjol var jag ute på 46 uppdrag med påkörda djur längs vägarna i norra Västerbotten. Jämför det med totalt 60 uppdrag under fyra år.
Läs också: Explosion av rådjursolyckor i Skellefteå
Benny vet av erfarenhet hur obehagligt det är att krocka med älg. Mötet på den enskilda vägen mellan Åbyn och Forsnäs utanför Burträsk glömmer han aldrig.
– Plötsligt small det, och så stack älgtjurens horn in genom vindrutan. Som tur var körde jag en minibuss och inte en personbil. Annars hade jag knappast stått här i dag.
Benny var oskadd efter olyckan, men älgtjuren var illa däran.
Här hör du hur eftersöket gick till väga.
– Man blir ju chockad efter en kollision. Men det är avgörande för viltspårarens arbete att man märker ut olycksplatsen i samband med att anmälan görs till polisen, säger Benny.
Viktigt att ange rätt olycksplats
I hälften av fallen springer den skadade älgen eller det påkörda rådjuret till skogs. Det är då kunskapen hos viltspåraren Benny Bäcklund och hans hund ställs på prov.
– När det är vinter och spårsnö är det lättare att vi börjar eftersöket på rätt ställe. Men tyvärr anges olycksplatsen felaktigt i kanske 40 procent av fallen. Och det förlänger djurens lidande.
Saknas markeringsremsa för viltolycka i bilen, går det bra att använda något annat, nästan vad som helst.
– Det vanligaste jag hittar är faktiskt en systempåse. Det roligaste var en behå. Men det går att märka ut olycksplatsen med nästan vad som helst, bara det görs.