Totalt är de 12 anställda flygledare i tornet på Umeå flygplats. Luftfartsverket kollar nu på om tornet ska kunna ersättas med ett kameratorn och att flygledningen ska skötas på distans från en anläggning vid Arlanda. Personalen i flygtornen kommer i så fall att erbjudas de nya jobben, men frågan är hur många som kan tänka sig att flytta.
– De som jobbar här har valt att bosätta sig här av en anledning och det är väldigt få som kan tänka sig flytta, säger flygledare Frans Hansson. Sen finns den här aspekten att staten inte ska gå i bräschen för att centralisera jobb, vilket skulle bli fallet i så fall.
Erbjuds jobba i söder
Flygledarna är alltså anställda av Luftfartsverket, så det handlar om statliga jobb som kan komma att försvinna från länet.
– Det är inte ett mål i sig, säger Olle Sundin generaldirektör Luftfartsverket. Vi har ett krav på att driva verksamheten med högsta flygsäkerhet, med kostnadseffektivitet och miljömässigt på ett begåvat sätt.
– Alla som jobbar idag kommer bli erbjudna att flytta med.
Kan stå utan personal
Om många flygledare känner att de kan flytta kan Luftfartsverket också stå inför ett problem. Det tar två år att utbilda sig till flygledare och det behövs många för att sköta en flygplats i Umeås storlek. Men generaldirektör Olle Sundin är inte orolig.
– Jag tror att vi kommer att kunna hantera den här situationen, säger Olle Sundin. Vi har många som vill bli flygledare i dagens system också, men helst vill vi att våra medarbetare följer med, det är det viktigaste.
”Blir en jättestor grej”
Men på flygplatsen i Umeå är de inte lika övertygade.
– Är man ung och inte har familj kanske det går att lösa, säger Frans Hansson. Men vi andra som är mitt i livet och har många barn i skolan, då blir det en jättestor grej. Så visst finns det en oro.