Flygbiljetterna till Skellefteå är dyra eftersom bara ett bolag trafikerar linjen. En kvinna och hennes barn går till incheckningen på Skellefteå Airport

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför är det så dyrt att flyga till Skellefteå? I videon förklarar flygplatschefen problemet. Foto: Lukas Deininger, SVT

Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden

Uppdaterad
Publicerad

Skellefteå växer i rekordfart och passagerarantalet till flygplatsen skjuter i höjden. Trots detta har flera bolag slutat flyga dit.

Monopolsituationen har gjort att priserna på flygbiljetter stigit kraftigt.

– Det är ytterst olyckligt, säger Robert Lindberg., flygplatschef.

Flygtrafiken på inrikeslinjen mellan Skellefteå och Stockholm-Arlanda blomstrar. 2023 ökade passagerarantalet med 23 procent jämfört med året innan, vilket är den största ökningen bland samtliga inrikeslinjer i Sverige.

Sett över det samtliga passagerare som reste till och från Skellefteå ökade antalet med 29 procent jämfört med 2022.

Industriboomen i norr

Ingen annan flygplats i Sverige hade en större ökning av antalet starter och landningar under 2023.

Ingen konkurrens på rutten

2019 la Norwegian ner rutten mellan Arlanda och Skellefteå. Den 29 mars gjorde Ryanair samma sak.

Även flygbolaget Bra drog sig tillbaka från Skellefteå i början av 2024.

– Då efterfrågan inte var så stor på linjen mellan Bromma och Skellefteå valde vi att pausa den under en period., skriver flygbolagets presstjänst i ett mejl till SVT.

Därmed är SAS den enda operatören mellan Skellefteå och Stockholm och priserna på sträckan har blivit höga.

Dubbelt så dyrt

Det lägsta priset för en enkelbiljett från Skellefteå till Stockholm låg under vecka 17 i snitt på 2149 kronor.

Att flyga från Luleå eller Umeå, som båda ligger runt 13 mil ifrån Skellefteå, hade under samma vecka kostat i snitt 849 kronor respektive 902 kronor.

– Så fungerar en marknad, därför är det så viktigt för oss att få hit andra aktörer så att vi får en annan prisbild, säger flygplatschefen Robert Lindberg.

Branschen fortsatt under återhämtning

Att flygbolag i nuläget avvaktar med en Skellefteå-satsning beror enligt Lindberg även på att branschen fortsatt kämpar med pandemins följder.

– Man har haft svåra år. De såren måste man få chans att reparera, säger han.

Att starta upp en ny flyglinje är en kostsam angelägenhet, speciellt på inrikesrutter där efterfrågan är som störst under rusningstider där även andra sträckor är efterfrågade.

En linje till Skellefteå skulle därför innebära att flygbolagen kan behöva köpa in nya, dyra flygplan.

Så gjorde vi jämförelsen

Priserna för flygbiljetterna hämtades från Googles sida för prisjämförelser för flyg.

Ett snittpris räknades ut för de lägsta priserna per dag på sträckan under vecka 17.

Sökningarna gjordes den 9 april, två veckor innan testperioden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Industriboomen i norr

Mer i ämnet