Foto: SVT

Husköpare kritiska efter förseningar och slarv

Uppdaterad
Publicerad

Flera husköpare på Symfonivägen i Umeå har surnat till efter förseningar och slarvigt byggda hus.

– Skulle jag välja idag så skulle jag nog inte köpt det här. Så känns det, säger Christopher Olsson, husköpare.

Dålig information, dåligt bemötande, golv som släpper, spikar som sticker ut, dåligt målat, dålig ventilation och dålig lukt är några av klagomålen som husköparna riktar mot både mäklare och byggföretag.

– Det har varit mycket som inte riktigt stämmer och så. Det blir man ju besviken på, menar Hanna Selberg husköpare på Symfonivägen.

Köparna kritiska mot företagen

Och även om köparna har fått viss kompensation är dom fortfarande kritiska och mäklarfirman och byggföretaget har förståelse för kritiken men menar att man gjort det man kunnat för under rådande omständigheter.

– Ett normalt projekt tar 1,5 till 2,5 år från start till slut. Det här genomdrev de på sex till sju månader vilket är en fantastisk prestation. Men nu efteråt så inser vi att det gick alldeles för fort och mycket information blev sen på grund av att vi inte kunde ha material klart. Allting togs ju fram löpande under väldigt kort tid, säger Richard Öhman, ansvarig på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Läs mer: Fler mäklare anmäls – men få varnas

– Från det att vi sökte bygglov tills första huset stod där så gick det mindre än fem månader och det är otroligt snabbt. Så absolut, det kan vara en orsak till att vissa upplevt att man inte hunnit få den information man ville ha, säger André Lindström, projektutvecklare på Myresjöhus.

”Måste starta en utredning”

Det som retat köparna mest är debaclet om carporten. Den skulle enligt köparna ingå men när dom kom för att hämta ut nycklarna fick dom ett papper i handen av mäklaren som sa att det nu skulle bli en extra avgift för carporten.

Flera kände sig pressade att skriva på men när Hanna Selberg vägrade så sa mäklaren att dom borde skriva på eftersom dom var dom sista som inte skrivit på.

– Men det visade sig att det var ju inte så. Det vart ju en lögn för det stämde ju inte, berättar Hanna Selberg, husköpare.

Läs mer: ”Grönområdet” blev 32 centimeter

Richard Öhman som är ansvarig på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har svårt att begripa att mäklarna skulle ljuga.

– Med tanke på det varumärke vi jobbar med, med 150-160 års erfarenhet av kundrelationer så är det för mig svårt att förstå att vi skulle gå in uppsåtligen och ljuga. Men jag tar det allvarligt och jag måste starta en utredning och titta på just den biten för man får aldrig hamna i en situation där man tror att vi går med lögner, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.