Ingenjörerna kallar den ”Piggelinen” på grund av den gröna färgen. Den ser kanske ut som en helt vanlig lastbil men är fullproppad av mycket avancerad teknik och massor av sensorer.
– Vi har först varit i en forskningsmiljö och nu går vi ut i verklig operation. Det här är ett väldigt bra sätt att utveckla teknologin, säger Torbjörn Holmström, teknisk direktör, Volvo Lastvagnar.
Kör varv på varv
Lastbilen testas av Volvo Lastvagnar tusen meter under jord i Bolidens gruva i Kristineberg. Lagstiftning sätter stopp för den här typen av tester på vanliga vägar, men i en avstängd del av gruvan går det bra att köra varv på varv.
Om ett par år ska tekniken vara så intrimmad att lastbilen kan klara sig själv.
– Hur paradoxalt det än kan låta är vi nog ganska övertygade av att den ökade automatiseringen kommer att öka säkerheten, säger Peter Burman projektansvarig i Boliden.
Färre bränder
På sikt säger Peter Burman att självkörande lastbilar kan minska bränderna eftersom de ofta uppstår på grund av slitage. Enligt honom är en av de få saker man vet från industrin idag att robotiserade lösningar sliter mindre på materialet.