Hans Andersson har köpt tågiljett från Gällivare till Kramfors. Men...:
– Jag fick kliva på bussen i Luleå. För att min resa var inställd skulle jag tro.
Eller så finns den inte alls längre. Norrtåg drog nämligen ned trafiken till hälften när hastigheten på sträckan sänktes till 70 kilometer i timmen under våren.
För dålig räls
Anledningen är att rälsen mellan Luleå och Umeå bitvis är alldeles för dålig för högre farter, och tre timmars restid blev till fyra eller till och med fem.
Tågresenärerna har gett upp – det har blivit 40 procent passagerare färre på ett år.
– Den situation som vi nu har är inte seriös och inte heller något som vi kan acceptera, säger Norrtågs vd Maria Höglander.
Försening
Spårbytet är försenat sedan regeringens budget röstades ner. Först om två år kan det vara klar, och det är ändå två år snabbare än vad som tidigare var sagt.
– Vi förutsätter att spårbytet på sträckan görs snarast. Det är i första hand resenärerna som drabbas. Detta är en mycket olycklig situation som drabbar Norrtåg hårt, säger vd Maria Höglander.