Idag disputerar Cecilia Parsberg med sin avhandling ”Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige?”. Idén till konstverken kommer från hennes första möte med en tiggande människa i Sverige.
– Det började rusa i kroppen och jag undrade vad som pågick. Så jag gick fram och försökte prata med honom. Jag märkte att mitt sätt att ställa frågor till honom inte var så trevligt. Då tänkte jag att det här fungerar inte och här måste jag förstå vad som pågår, säger Cecilia Parsberg.
Genom sex olika konstverk försöker hon bland annat utforska hur de tiggande människorna och givarna ingår i en social interaktion och hur de relaterar till varandra.
Intervjuar tiggare och givare
I ett av verken har hon anlitat en expert på marknadsföring som intervjuat givare om hur de tiggande ska göra för att tigga bättre. På samma sätt har hon intervjuat tiggarna och frågat hur de tycker att givarna ska ge bättre. Sen har hon ställt upp det som en videoinstallation med givare på ena sidan, tiggare på andra och betraktaren i mitten.
– Det finns inget provocerande i att fråga hur jag kan bli en framgångsrik konstnär. Men helt plötsligt blir det så när vi pratar om hur man blir framgångsrik tiggare. Varför är det så, säger Cecilia Parsberg.
Ett liknande videokonstverk heter ”Tiggandets kör och Givandets kör”. Där har tiggande människor och givare delats upp i var sin kör där de genom sin sång uttrycker olika känslor kring det svåra ämnet.
Ställs ut fram till januari
Konstverken består också av foton och text som just nu finns att se på en utställning i Skellefteå Konsthall fram till januari och Cecilia Parsberg menar att ämnet är viktigt.
– Vi pratar ofta om överlevnad och mat. Självklart ska vi ha bostäder och allt sådant, men konstnärerna kollar på att vi också måste leka, skapa och ha sport. Hur kan vi tala med varandra utan de här hierarkierna? De står i vägen för att kunna mötas.