”Fusket borde ha upptäckts”

Uppdaterad
Publicerad

Det var Malin Åberg som slog larm om assistansfusket i Härnösand. Idag säger hon till Mittnytt att fusket borde ha avslöjats långt tidigare. Alla fakta fanns på bordet.

Vi har sett bilderna från gården och häromdan kom domen mot den 55-åriga kvinnan i Härnösand som lurat försäkringskassan på 20 miljoner.

Grundlurad

Men det är inte bara försäkringskassan blivit grundlurade i den här historien. Malin Åberg jobbade där som personlig assistent  hos en kvinna hon trodde hon kände.

Assistansbedrägeri – Ångermanland

– Hon var mycket trovärdig och varken jag eller någon annan hade anledning att misstänka uppgifterna om den amerikanska försäkringen som hon påstod finansierade alla assistenter, berättar Malin Åberg som jobbade hos kvinnan som personlig assistent under ett halvår.

Slog larm

Det var hon och en kollega som slog larm om fusket. Malin Åberg hade jobbat hos kvinnan ett halvår när hon började undra varför det kom så mycket post från försäkringskassan när pengarna påstods komma från den amerikanska försäkringen. Idag säger hon att bedrägeriet borde ha upptäckts för länge sedan.

De personliga assistenterna visste inte att hon tilldelats assistansersättning på grund av grava funktionshinder. Försäkringskassan och deras arbetsgivare, assistansbolaget i Stockholm visste. Problemet var att de aldrig pratade med varandra.

– Hade vi jämfört våra berättelser om kvinnan hade fusket upptäckts för länge sedan. Vi visste ju att hon inte hade något funktionshinder att tala om, berättar hon.

Arbetsledare

Kvinnan hade valt ett assistansbolag som utsåg brukaren, dvs kvinnan själv som arbetsledare på plats. Det är vanligt i branschen och i det här fallet innebar det att alla kontakter med de anställda gick genom kvinnan. Hon gjorde också själv alla anställningar. På det sättet skyddades bedrägeriet från upptäckt av assistansbolaget, menar Malin Åberg. Hon hade aldrig själv någon direktkontakt med sin arbetsgivare och lägger nu ansvaret på assistansbolaget och Försäkringskassan.

– Hade de bara pratat med oss skulle det ha avslöjats.

Afrika

Kvinnan skötte själv anställningarna och även hennes bror var anställd som personlig assistent, fast det jobbet måste han ha skött på distans. Han var permanent bosatt i Ghana i Afrika.

Dom var sex personer som jobbade på gården. Men assistenterna vårdade inte kvinnan. Dom såg till djuren, avverkade skog och skötte hushållet till en samlad kostnad på 20 miljoner för samhället. Kvinnan har nu dömts till fem års fängelse och ett skadestånd på nära 14 miljoner. Domen kommer att överklagas av försvaret.

Skärpt kontroll

Försäkringskassan har fått hård kritik för bristande kontroll efter försäkringsbedrägeriet i Härnösand. Nu blir det fler hembesök och kontrollutredningar. Även om försäkringskassan säger sig vilja undvika att skapa misstänksamhet i systemet med personliga assistenter får alla ärliga nu vara med och betala priset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Assistansbedrägeri – Ångermanland

Mer i ämnet