I början av sommaren ska ett så kallat katodiskt skydd installeras på ett av brostöden, vilket innebär att elektrisk spänning kopplas till brostödet. Metoden kallas ”anodtrådar med påtryckt ström”.
– Vi sätter dit anoder på varannan spontplanka och sen sätter på strömmen. Reaktionen mellan elektriciteten och rosten gör att det inte rostar, säger Anders Westerlund, projektledare för Sundsvallsbron.
”Kommer att fungera”
Anders Westerlund har precis tagit över rollen som projektledare för bron och han ser postivt på valet av den nya metoden.
– Det här kommer att fungera och det kommer att förebygga korrosion. Brons livslängd på 120 år är inte i fara, säger han.
”Ett bra alternativ ekonomiskt”
Projektet väntas kosta cirka 15 miljoner kronor för Trafikverket, som nu har tagit över ansvaret. Om metoden fungerar på det första brostödet kommer den att användas på hela bron.
– Det är ett bra alternativ ekonomiskt, men vi får utvärdera hur det går. Förhoppningsvis fortsätter vi under 2017, säger Anders Westerlund.
Flera metoder utredda
Det var redan i mars under förra året som beskedet kom, att Sundsvallsbron hade drabbats av järnbakterien gallionella, och sponten rostade. Efter det har Trafikverket utrett flera metoder för att förhindra rostangreppet, såsom att gjuta in sponten eller rostskyddsmåla. Nu är det bestämt att det är med hjälp av elektricitet som rosten ska bekämpas.