Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med Bianca Karlsson ut på vägarna i Örnsköldsvik och hör henne berätta hur det känns att köra lastbilen. Foto: Per-Erik Ström SVT

Örnsköldsvik har landets sämsta vägar: ”Vissa gånger är man rädd att man välter”

Uppdaterad
Publicerad

Transportföretagen har gjort en sammanställning över skicket på Sveriges statliga vägar. Sämsta vägarna finns i Örnsköldsviks kommun.

– Man vänjer sig med att vägarna är dåliga och kör slalom mellan de värsta skadorna, säger Bianca Karlsson som kör lastbil i Örnsköldsvik.

Västernorrland har bland Sveriges sämsta vägar, enligt Transportföretagen som gjort en sammanställning över skicket på Sveriges statliga vägar. Största problemen finns i Örnsköldsviks kommun, där över hälften – 54 procent – av alla vägar är i dåligt eller mycket dåligt skick, vilket gör Ö-vik till en av kommunerna i landet som är i störst behov av vägupprustning.

Kör 5 000 mil per månad

Tord Sandin driver ett transportföretag i Örnsköldsvik som transporterar bland annat gods och paket för DB Schenker, men även lokala transporter.

Varje månad kör åkeriet omkring 5 000 mil på vägarna i Örnsköldsvik.

Lågtrafikerade vägar prioriteras inte

– I den budget som vi ser läggs pengarna på de högtrafikerade vägarna i de områden där det bor mest folk. Vi som har dåliga vägar, kommer bara att få sämre vägar, säger Tord Sandin.

Enligt branschorganisationen Transportföretagen är mer än en tredjedel, 39 procent, av vägarna i länet i dåligt eller mycket dåligt skick, vilket också är sämre än genomsnittet i landet.

Transportföretagen startar nu upprop för att råda bot på landets dåliga vägar.

”Krävs 2,4 miljarder extra varje år”

– Vår väganalys visar att det krävs minst 2,4 miljarder extra varje år för att stoppa fortsatt förfall. Vill vi minska underhållsskulden krävs det alltså ännu mer än så, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen.

Trafikverket: Finns behov av underhåll

Enligt Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket måste man prioritera de mest trafikerade vägarna vilket gör att de mindre vägarna blir lidande.

– Huruvida skicket på vägarna är sämre i Örnsköldsvik eller inte det vet jag inte, däremot har jag full förståelse för att det finns ett missnöje. Det finns flera mindre vägar som har behov av underhåll även på andra håll i landet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.