• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

”Sundsvall har ett avtal med staten”

Uppdaterad
Publicerad

Peder Björk (S), kommunalråd i Sundsvall, är tydlig med att han utgår ifrån att staten kommer att fullfölja det befintliga avtalet om att bygga dubbelspåret på sträckan Sundsvalls Central – Dingersjö.

Absolut, svarar han tvärsäkert på frågan om han räknar med att det blir av.

SVT: Hur ser du på att dubbelspårsutbyggnaden skulle kunna riskera att försenas?

Dubbelspår Gävle-Härnösand

– Dels är det så att dubbelspår på Ostkustbanan är oerhört viktigt för utvecklingen i vår region. Både för transporter av gods och möjligheten för vår industri att utvecklas, men givetvis också för persontransporter, och jag utgår från att man fullföljer och står fast vid de planer som finns lagda sedan tidigare. Dessutom är det så att Sundsvalls kommun har ett avtal med staten, utifrån att man kom fram till en överenskommelse kring Sundsvallsbron när E4 byggdes om, och där finns det utfästelser i ett tydligt skriftligt avtal, som gäller järnvägssatsningar i vår region. Jag utgår ifrån att man även där fullföljer det avtalet.

SVT: Du räknar med att man kommer att följa det löfte som gavs då?

– Absolut.

SVT: Hur fast mark tycker du att du är på när du säger att du förväntar dig att det avtalet ska fullföljas?

– Ja, det är klart att det här har man både investerat politiskt förtroendekapital i på nationell nivå, men även faktiskt satt ner det på pränt i ett avtal, och i båda de delarna så utgår jag ifrån att man fullföljer de åtaganden man har från staten i den överenskommelse som finns med Sundsvall, men även i regionen när det gäller framtida planer för infrastrukturen i sin helhet, säger Peder Björk.

SVT: Om dubbelspårsutbyggnaden skulle försenas. Vad skulle det få för konsekvenser för Sundsvall och länet?

– Det handlar om möjligheten till en ytterligare positiv utveckling. Inte minst för industrin som har ett stort behov av att få ökad kapacitet genom att få ett dubbelspår. Ostkustbanan, sträckan Gävle upp till Härnösand, är ju Sveriges längsta flaskhals. Dessutom vet vi att vi genom en dubbelspårsutbyggnad kan halvera restiden mellan våra orter längs kusten och ner mot Mälardalen. Så det här har väldigt stor betydelse. Så vi vill se en utbyggnad så snabbt som möjligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Mer i ämnet