Under hösten fattade Västerås flygplats styrelse beslut om att säga upp avtalet om flyglinjen mellan Västerås och Helsingfors, som invigdes i september.
Nu står det klart att flygplatsbolaget förlorade 7,3 miljoner kronor på Helsingforslinjen under september och oktober – och att kostnaden för att avveckla avtalet om linjen uppgick till 18,3 miljoner kronor.
Det är flera miljoner mer än vad kommunalråd Anders Teljebäck (S) i november uppgav att avvecklandet skulle kosta.
– Det var den bedömningen man gjorde vid det tillfället. Jag har uttryckt min kritik – man fattade felaktiga beslut när man startade den här linjen. Men styrelsen är utbytt och en ny ledning är på plats, säger Anders Teljebäck.
Oklart när flygplatsen ska börja gå med vinst
Inför 2016 var prognosen att flygverksamheten skulle göra förluster på närmare 32 miljoner kronor. Summan landade på mer än det dubbla – 64,2 miljoner kronor.
När kommer flygplatsen att börja gå med vinst?
– Målet är att ha maxunderskott på 20 miljoner kronor till slutet av 2019, och max 15 miljoner till 2021. Vi har en ambition på sikt att flygplatsen ska gå med vinst. Flygplatsinfrastrukturen är en viktig infrastruktur för Västerås, att kunna ha persontrafik och godstrafik. Får vi till det på ett bra sätt borde vi kunna få det att gå runt, säger Anders Teljebäck.
Flygbolaget Nextjet kommer att fortsätta att flyga mellan Västerås och Helsingfors utanför ramen för avtalet med Västerås stad.